دهقان پور تاکید کرد:
قابلیت های داراب در توسعه گل محمدی بی نظیر است

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس با بیان اینکه شهرستان داراب در تولید محصولات کشاورزی از ظرفیت و توانمدی های بالایی برخوردار است، گفت: قابلیت های این شهرستان با توجه به توانمندی های موجود در توسعه گیاه دارویی گل محمدی بی نظیر است. 

به گزارش سیناپرس فارس، به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس، مجتبی دهقان پور در یازدهمین جشنواره گل و گلاب محمدی شهرستان داراب که با حضور سید محمد آقا میری سرپرست وزارت جهاد کشاورزی و محمد جواد عسکری رئیس کمیسیون کشاورزی در حال برگزاری است، تصریح کرد: مناطق لایزنگان، نوایگان و مروارید شهرستان داراب دارای بیشترین سطح زیر کشت گل محمدی در جهان است. 

این مقام مسئول با بیان اینکه 90 درصد مناطق مذکور به صورت دیم کشت می شود، اظهار کرد: در طول سالیان گذشته در حوزه وزارت جهاد کشاورزی تلاش های بسیار خوب و موثری در جهت گسترش این باغات انجام شده است.

دهقان پور با اشاره به اینکه جشنواره و همایش های تخصصی باید منجر با نتایج ملموسی بشود، ابراز کرد: جلب سرمایه گذار به جهت خلق ارزش افزوده در حوزه صنایع تبدیلی مرتبط با تولیدات گل محمدی می بایست با حمایت مسئولین ملی و شهرستان دنبال شود. 

وی با اذعان به اینکه با توجه به میزان تولیدات شهرستان داراب فقدان صنایع تبدیلی مرتبط به عنوان یک نقطه ضعف به شمار می آید، می افزاید: ایجاد و توسعه صنایع تبدیلی با خلق ارزش افزوده می تواند به رونق تولید و کسب کار ها کمک کند. 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس با بیان اینکه تا کنون 23 زنجیره ارزش تولید محصولات کشاورزی در استان فارس ایجاد و راه اندازی شده است، اضافه کرد: در سال گذشته به تنهایی 9 زنجیره ارزش تولید در استان فارس ایجاد شده است که نشان از جهش بسیار خوب در صدور پروانه های زنجیره های ارزش دارد. 

او به موضوع کشاورزی چند کارکردی نیز پرداخت و تصریح کرد: در باغات گل محمدی علاوه بر توجه به تولید محصول می توان به اگریتوریسم و اکوتوریسم نیز توجه کرد و آن را مد نظر قرار داد. رسیدن به این اهداف و برنامه ها نیازمندحمایت و همراهی تمامی مسئولین است تا بتواند منجر به بهبود اقتصاد کشاورزی شود. 

دهقان ایجاد باغات گل محمدی با واریته و رنگ های مختلف را نیز پیشنهاد داد و بیان کرد: در ایجاد این دست باغات گل محمدی می توان هر دو رویکرد تولید محصول و هم جذب گردشگر را مد نظر قرار داد.

وی در پایان به نقش مراکز تحقیقاتی در توسعه و گسترش مسائل حوزه گل محمدی نیز اشاره کرد و افزود: استان فارس از ظرفیت ها و توانمندی های بسیار خوبی در حوزه تحقیقات برخوردار است که امیدوارم به خوبی مد نظر قرار گیرد.  

گزارش: فتانه حق پرست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا