ساخت منطقه ویژه اقتصادی در مدارهای ماه و زمین

امروزه و در قرن بیست و یکم، مرزهای جغرافیایی بسیار کمرنگ تر از قرون گذشته شده و ارتباطات جوامع به طور گسترده ای امکان پذیر است. در این شرایط بسیاری از کشورها اقدام به تاسیس مراکز تجارت آزاد در نقاط مرزی خود می کنند اما شاید تصور این موضوع دشوار باشد که احتمالا در آینده شاهد ایجاد مناطق ویژه اقتصادی در مدار زمین و مدار ماه خواهیم بود.

به گزارش سیناپرس، رئیس آژانس فضایی اتحادیه اروپا اعلام کرد، انتظار دارد طی سال های آینده ماه و مدار پایینی زمین، به عنوان مناطق اقتصادی جدید مورد استفاده قرار گیرند.

باید توجه داشت که اروپا در زمینه های فضایی مانند رصد زمین، علم، مخابرات، ناوبری ماهواره ای پیشرفت های زیادی را تجربه کرده و به همین دلیل جوزف اشباخر، مدیر کل آژانس فضایی اروپا، معتقد است که مدار پایین زمین و ماه در آینده به مناطق اقتصادی جدیدی تبدیل می شود.

وی در گفتگو با رسانه های خبری در این رابطه گفت: اروپا در زمینه های فضایی مانند رصد زمین، علم، مخابرات و ناوبری ماهواره ای برتری زیادی بر سایر کشورها دارد و ما در این زمینه ها در کنار ایالات متحده یا چین در سطح اول جهانی هستیم. البته ما از جنبه های دیگری دارای ضعف هستیم که یکی از آن ها علوم موشکی محسوب می شود. ما تا ۱۰ سال پیش در این صنعت پیشرو بودیم، اما امروزه شرایط پرتابگرها کاملاً تغییر کرده است.

اشباکر با اشاره به آنچه که او آن را پتانسیل عظیم ژئوپلیتیکی اکتشاف انسان در فضا می ‌خواند، ادامه داد: ما در اکتشافات فضایی انسانی و روباتیک، از ایالات متحده، چین و هند فاصله داریم. اشباخر همچنین به متغیر مهم دیگری اشاره کرده و گفت: مدار پایینی زمین و ماه قرار است به مناطق اقتصادی جدید تبدیل شوند. باید توجه داشت که منابعی برای بهره برداری در ماه وجود دارد و این بزرگترین مرکز اکتشافات انسانی در سال های آینده خواهد بود.

به گزارش سیناپرس، او در ادامه توضیح داد: وقتی می ‌گویم منطقه اقتصادی آینده منظور من سال آینده نیست، بلکه برای دهه آینده و بعد از آن است. او تاکید کرد: در آینده اگر می خواهیم یک قدرت اقتصادی بمانیم، باید به یک قدرت فضایی تبدیل شویم.

به گفته اشباخر، چین اعلام کرده است که تا سال ۲۰۴۹ می خواهد یک ابرقدرت باشد، در آینده قطعا مناطق اقتصادی ویژه فضایی در مدار زمین و ماه ایجاد خواهد شد.

مترجم:ندااظهری

منبع: tass

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا