داروهایی که برای کاهش وزن تجویز می‌شود؟

گاهی اوقات برخی از ما از رژیم غذایی و انجام فعالیت ورزشی، آن طور که می‌خواهیم تاثیر نمی‌بینیم یا از دنبال کردن آنها خسته می‌شویم، بنابراین به سمت مصرف داروهای لاغری گرایش پیدا می‌کنیم.

به گزارش سیناپرس، اما درباره مصرف دارو برای کاهش وزن باید چند نکته را در نظر بگیرید: نخست اینکه دارو به هیچ وجه جایگزین رژیم سالم و ورزش نیست؛ دوم اینکه نباید از مصرف داروها انتظار معجزه داشته باشید و در نهایت این داروها باید توسط متخصص تغذیه یا پزشک تجویز شوند.

چه کسانی می‌توانند برای کاهش وزن از دارو استفاده کنند؟

از لحاظ پزشکی، تنها در دو صورت مصرف دارو برای لاغری توصیه می‌شود:

  1. در شرایطی که شاخص توده بدنی شما (BMI) بالاتر از 30 است و شما دچار چاقی مفرط هستید؛
  2. زمانی که شاخص توده بدنی شما بالاتر از 27 است و دچار بیماری یا اختلالات جسمی مربوط به اضافه وزن هستید مانند فشار خون بالا یا دیابت.

پزشک یا متخصص تغذیه، قبل از انتخاب دارو برای شما، در مورد تاریخچه و چالش‌های سلامتی شما بررسی‌هایی انجام می‌دهد. سپس در مورد مزایا و معایب داروهای کاهش وزن با شما صحبت می‌کند. ضمنا این داروها برای همه مناسب نیست. برای مثال، اگر قصد بارداری دارید، باردار هستید یا در دوران شیردهی هستید، نباید از داروهای کاهش وزن استفاده کنید.

داروهای کاهش وزن چقدر موثرند؟

داروهای کاهش وزن تجویزی که می‌توانید برای بیش از 12 هفته استفاده کنید، به نام مصرف طولانی مدت، در مقایسه با یک درمان غیرفعال که از دارو استفاده نمی‌کند، منجر نتایج بهتری می‌شود. ترکیب داروی کاهش وزن و تغییر سبک زندگی منجر به کاهش وزن بیشتر نیز  می شود.

مصرف این داروها به مدت یک سال می‌تواند به معنای از دست دادن اضافه وزن 3 تا 12 درصد بیشتر از زمانی باشد که تنها با تغییر سبک زندگی به جنگ چاقی می‌روید.

آنچه درباره داروهای کاهش وزن باید بدانید

پس از مصرف داروهای کاهش وزن، عوارض جانبی خفیف مانند حالت تهوع، یبوست و اسهال شایع هستند. ممکن است با گذشت زمان این عوارض کاهش پیدا کنند. به ندرت، ممکن است عوارض جانبی جدی رخ دهد. به همین دلیل مهم است که از متخصص تغذیه یا پزشک خود در مورد همه گزینه‌های درمانی سوال کنید و در مورد فواید و خطرات احتمالی هر دارو بپرسید. بسیاری از افراد با قطع مصرف داروهای کاهش وزن، مقداری از وزنی را که از دست داده بودند، مجددا به دست می‌آورند. اما انجام عادات سبک زندگی سالم ممکن است به محدود کردن افزایش وزن کمک کند.

چه مدت داروی کاهش وزن مصرف کنم؟

مدت زمان مصرف داروی کاهش وزن به این بستگی دارد که آیا این دارو به کاهش وزن شما کمک می‌کند یا خیر. اگر به اندازه کافی وزن کم کرده‌اید تا سلامت خود را بهبود ببخشید و عوارض جانبی جدی نداشته‌اید، ممکن است پزشک به شما توصیه کند که دارو را طولانی مدت مصرف کنید.

اگر پس از مصرف دوز کامل دارو به مدت 3 تا 6 ماه، حداقل 5 درصد وزن بدن خود را کم نکرده‌اید، احتمالاً پزشک داروی شما را تغییر خواهد داد.

چه داروهایی برای کاهش وزن تایید شده‌اند‌؟

شش داروی کاهش وزن توسط سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) برای استفاده طولانی مدت تایید شده است، این داروها عبارتند از:

  • بوپروپیون- نالترکسون (Contrave)
  • لیراگلوتاید (Saxenda)
  • اُرلیستات (Xenical, Alli)
  • فنترمین توپیرامات (Qsymia)
  • سماگلوتاید (Wegovy)
  • ستملانوتید (Imcivree)

اکثر داروهای کاهش وزن تجویزی، کارکردشان ایجاد احساس گرسنگی کمتر یا سیری بیشتر است. برخی هم هر دو را انجام می‌دهند. در این میان استثنا ارلیستات است که بر نحوه جذب چربی توسط بدن شما تأثیر می‌گذارد.

بوپروپیون- نالترکسون

بوپروپیون-نالترکسون یک داروی ترکیبی است. نالترکسون برای درمان اعتیاد به الکل و مواد مخدر استفاده می‌شود. بوپروپیون برای درمان افسردگی و ترک سیگار نیز تجویز می‌شود. مانند همه داروهای ضد افسردگی، بوپروپیون هشداری در مورد خطر خودکشی دارد. این دارو می‌تواند فشار خون را افزایش دهد. بنابراین پزشک شما باید به‌طور مرتب فشار خونتان را چک کند. عوارض جانبی شایع این دارو عبارتند از حالت تهوع، سردرد و یبوست.

لیراگلوتاید

لیراگلوتاید برای مدیریت دیابت هم استفاده می‌شود. حالت تهوع از عوارض رایج این دارو است. استفراغ نیز ممکن است استفاده از آن را محدود کند.

اُرلیستات

ارلیستات می‌تواند عوارض جانبی مانند دفع گاز و مدفوع شل ایجاد کند. هنگام مصرف این دارو باید از رژیم غذایی کم چرب پیروی کنید. در موارد نادر، افراد با اورلیستات آسیب جدی کبدی داشته‌اند. اما برای محققان اثبات نشده که این دارو باعث آسیب کبدی می‌شود.

فنترمین- توپیرامات

فنترمین-توپیرامات ترکیبی از یک داروی کاهش وزن به نام فنترمین و یک ضدتشنج به نام توپیرامات است. فنترمین پتانسیل سوءاستفاده را دارد زیرا مانند یک داروی محرک به نام آمفتامین عمل می‌کند. سایر عوارض جانبی احتمالی شامل افزایش ضربان قلب و فشار خون، بی‌خوابی، یبوست و عصبی شدن است. توپیرامات نیز خطر نقایص مادرزادی را افزایش می‌دهد.

سماگلوتاید

سماگلوتاید برای کمک به کنترل دیابت نوع 2 نیز استفاده می‌شود.

برخی از مهم‌ترین عوارض جانبی این دارو عبارتند از:

  • تهوع و استفراغ
  • اسهال
  • شکم درد
  • سردرد
  • و خستگی

ستملانوتید

FDA ستملانوتید را فقط برای افراد 6 ساله و بالاتر که به دلیل یکی از این بیماری‌های نادر وراثتی چاقی دارند تایید کرده است:

  • کمبود پرواپیوملانوکورتین
  • کمبود پروپروتئین سوبتیلیسین-ککسین نوع 1
  • کمبود گیرنده لپتین

برای مصرف دارو، باید نتایج آزمایشی داشته باشید که نشان دهد شما یکی از این شرایط را دارید. ستملانوتید هیچ یک از مشکلات ژنی که باعث این شرایط می‌شود را درمان نمی‌کند اما می‌تواند به کاهش وزن کمک کند. این دارو می‌تواند اشتهای شما را کاهش دهد و احساس سیری بیشتری در شما ایجاد کند. و ممکن است به شما در سوزاندن کالری در زمانی که بدن شما در حال استراحت است کمک کند.

مهم‌ترین عوارض جانبی این دارو عبارتند از:

  • پوست متورم یا تحریک‌شده
  • لکه‌های پوستی تیره‌تر
  • حالت تهوع
  • اسهال
  • شکم‌درد
  • واکنش‌های جنسی ناخواسته
  • افسردگی
  • افکار خودکشی

داروهای کاهش وزن تجویزی پاسخ آسانی برای لاغری نیستند. اما آنها ممکن است به شما کمک کنند تا تغییراتی در سبک زندگیتان ایجاد کنید که برای کاهش وزن و بهبود سلامت خود به آنها نیاز دارید.

منبع: mayoclinic

مترجم: زهرا علی‌دوست

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا