متفورمین، قرص جادویی لاغری نیست

هرچند دانشمندان هشدار داده اند: داروهای دیابت نوع ۲ مانند متفورمین و اوزمپیک برای کاهش وزن معجزه گر نیستند و استفاده آنها خارج از هدف اصلی عوارض ناشناخته ای به همراه دارد، اما هنوز این داروها برای کاهش وزن مورد استفاده قرار میگیرند.
دکتر اسد الله رجب، عضو هیات مدیره انجمن دیابت ایران در این خصوص به سیناپرس گفت: داروی متفورمین از جمله داروهایی است که بیش از 60 سال است که مورد استفاده قرار می گیرد؛ متفورمین نخستین خط دارو درمانی برای کنترل قند خون در سراسر جهان است.
وی افزود: این دارو قند خون و حساسیت انسولین را پایین می آورد و باعث می شود که قند بیشتر در بافت ماهیچه ای وارد شود. همچنین باعث تولید گلوکز در کبد می شود. این دارو اثرات بسیار زیادی دارد و حتی می تواند چربی ها را کنترل کند. طبق برخی از مقالات استفاده از متفورمین در پیشگیری از ابتلا به سرطان مفید است. البته هنوز چنین ادعایی تایید نشده است.
وی خاطرنشان کرد: امروزه گفته می شود این دارو باعث کاهش وزن می شود از اینرو برخی از افراد برای پرورش اندام و چربی سوزی از این قرص استفاده می کنند. درصورتی که اصلا استفاده از این قرص برای لاغری توصیه نمی شود. در هیچ کجای دنیا، مصرف قرص متفورمین برای چربی سوزی یا کاهش وزن توصیه نشده است.

رجب یادآورشد: این دارو باید حتما با تجویز پزشک مورد استفاده قرار بگیرد و اصلا برای چربی سوزی و لاغری مورد استفاده قرار نگیرند، زیرا در بلند مدت عارضه های زیادی به دنبال دارند. پزشکان با در نظر گرفتن عوارض خوب و بد داروها و با توجه به شرایط بیمار یک داروی را تجویز می کنند. در افراد مبتلا به دیابت، زمانی پزشک متفورمین را تجویز می کند که بیمار با درمان های متعارف مانند کاهش وزن، تغذیه سالم، فعالیت جسمی و مدیریت استرس نتواند قند خونش را کنترل کند بنابراین استفاده از این دارو باید متناسب با شرایط بیمار توسط پزشک تجویز شود. همچنین این داروها نیز نباید در داروخانه ها بدون نسخه پزشک به افراد دیگر داده شود.

تنها روش لاغری، ورزش و رژیم غذایی سالم است

دکتر ایرج خسرونیا، متخصص داخلی، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، رئیس هیات مدیره جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران نیز در این خصوص به سیناپرس گفت: هر دارویی که بدون تجویز پزشک مصرف شود، مضر است، زیرا یک دارو ممکن است، خاصیت ویژه ای داشته باشد، اما همراه با ضرر هم باشد. پزشک هنگام تجویز دارو، معایب و مزایای دارو را در نظر می گیرد، سپس دارویی را برای بیماری تجویز می کند. به عنوان مثال هرچند امکان دارد قرص متفورمین قند خون را کاهش دهد و باعث لاغری شود اما عوارض دیگری نیز به همراه دارد.

وی افزود: داروی اوزمپیک نیز از این امر مستثنی نیست. تمامی دارویی هایی که در داروخانه ها عرضه می شوند، حتی داروهای گیاهی نباید بدون تجویز پزشک مصرف شوند؛ داخل داروهای گیاهی مواد ترکیبی بکار گرفته شده است که امکان دارد بدون تجویز پزشک برای بدن مضر باشند و عوارض زیادی آورند.

خسرونیا تصریح کرد: تنها روش لاغری انجام فعالیت های ورزشی و استفاده از رژیم غذایی سالم و مناسب است. کسانی که مدام پشت میز کامپیوتر می نشینند و غذا می خورند، نباید توقع داشته باشند تنها با خوردن قرص لاغر شوند. افرادی هم که چاقی مفرط دارند حتما باید برای کاهش وزن به متخصص تغذیه مراجعه کنند.

گزارش: بیتااکبری

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا