نتایج یک مطالعه جدید نشان می دهد؛
جراحی کاهش وزن، خطر ابتلا به سرطان را نصف می کند

نتایج یک مطالعه جدید نشان می دهد: جراحی کاهش وزن می تواند خطر ابتلا به سرطان را تا بیش از نصف کاهش دهد. در حالی که اکثر افراد برای کاهش وزن و کاهش احتمال ابتلا به دیابت نوع ۲ تحت چنین جراحی هایی قرار می گیرند، محققان در حال کشف مزایای بیشتری برای جراحی های کاهش وزن هستند.

به گزارش سیناپرس، نتایج یک مطالعه ۱۰ ساله نشان می دهد؛ تنها ۴ درصد از بیمارانی که تحت عمل جراحی کاهش وزن قرار گرفتند، به سرطان های مرتبط با چاقی مبتلا شدند. در مقایسه، 8.9 درصد از افرادی که این روش را انجام ندادند، پس از یک دهه به یکی از انواع سرطان مرتبط با چاقی مبتلا شدند.

محققان در طول این مطالعه سوابق بیش از ۵۵ هزار و ۷۰۰ بیمار چاق را که تحت عمل جراحی قرار گرفته بودند مورد بررسی قرار داده و آن ها را با تعداد مساوی از بیماران مشابه که جراحی کاهش وزن انجام نداده بودند مقایسه کردند. منظور از جراحی های کاهش وزن، روش های جراحی مختلفی از جمله اسلیو گاسترکتومی، بای پس معده و روش های باند معده است.

یافته های این مطالعه نشان داد: در میان افرادی که جراحی کرده بودند، ۲۲۰۶ نفر به سرطان های مرتبط با چاقی مبتلا شدند، در حالی که ۴۹۶۰ نفر از کسانی که جراحی نکردند دچار چنین سرطان هایی شدند. محققان سایر عوامل خطر مانند سابقه سیگار کشیدن، مصرف الکل، بیماری قلبی، هورمون درمانی و سایر بیماری ها را نسز برای غربالگری افراد فوق در نظر گرفتند.

دکتر ویبو چیتاجالو (Vibhu Chittajallu) ، متخصص گوارش در دانشگاه کیس وسترن رزرو، در این رابطه می ‌گوید: مزایای اولیه ‌ای که مردم در جراحی چاقی در نظر می ‌گیرند، کاهش وزن و فواید فیزیکی و روانی مانند بهبود فشار خون و دیابت است. این موضوع در حالی است که بر اساس این مطالعات ما می دانیم کاهش وزن قابل توجه مرتبط با جراحی چاقی ممکن است اثر محافظتی در برابر تشکیل سرطان نیز داشته باشد.

به گزارش سیناپرس، البته باید اذعان داشت که ما هنوز به تحقیقات بیشتری نیاز داریم تا بفهمیم که چگونه جراحی چاقی بر خطر سرطان تأثیر می ‌گذارد، اما یافته‌ های مهم این مطالعه نشان می‌دهد،این یک یافته بسیار مهم و هیجان ‌انگیز است.

شرح کامل این مطالعه قرار است در هفته بیماری های گوارشی ۲۰۲۳، که از دیروز آغاز شده و تا ۹ می (سه شنبه ۱۹ اردیبهشت) ادامه دارد، ارائه شود.

مترجم: فاطمه کردی

منبع: studyfinds

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا