مروری بر تکامل شهرهای دنیا طی 6000 سال

ماکس گالکای، وبلاگ نویس امریکایی، نقشه ای برای وب سایت Metrocosm خلق کرده و از داده های مطالعه جدیدی بهره برده که در مجله Scientific Nature Data منتشر شده بود.

نقشه وی نشان می دهد چگونه شهرها از سال سه هزار و 700 سال سال قبل از میلاد مسیح تا سال دو هزار یکی پس از دیگری ظهور کردند.

مطالعه منتشر شده توسط تیمی به رهبری دانشگاه ییل انجام شده بود و داده هایی را از تحقیقات پیشین درباره مکان شهرها و جمعیت های آن طی بازه زمانی 6 هزار ساله را جمع آوری کرده بود. بر اساس تحقیقات دانشمندان، تا پیش از این، هیچ سند جامع دیجیتالی از جمعیت های تاریخ شهرها در مقیاس جهانی وجود نداشته است.

این مطالعه امکان آن را فراهم می کند که تاریخ شهرها را طی بازه زمانی طولانی تری نسبت به گذشته بررسی کرد. نخستین تمدن شهری را سومری ها ساختند که در جنوبی ترین بخش بین النهرین باستانی یا همان عراق امروزی زندگی کردند.

برای درک عصر کنونی شهری، باید ابتدا تاریخ طولانی روندها و الگوهای شهری شدن را درک کرد. 

مطالعه ظهور و زوال شهرها طی چندین هزاره، درک بهتری از شهری شدن ارائه می دهد. شهری شدن اغلب به عنوان پدیده ای جدید مطرح می شود اما در واقع هزاران سال است که در بخش های مختلف دنیا وجود داشته است.

شهرها چگونه گسترش یافتند؟ 

برای درک عصر کنونی شهری، باید ابتدا تاریخ طولانی روندها و الگوهای شهری شدن را درک کرد. چند هزار سال اول پس از تثبیت جوامع کشاورز در اطراف رود نیل، شهرها تقریبا در یک ناحیه عرض جغرافیایی به نام بین النهرین باقی ماندند.

همان طور که نقشه ارائه شده نشان می دهد تا سال سه هزار و 700 سال قبل از میلاد مسیح، شهرها شروع به گسترش به سمت شرق یعنی آنچه امروزه هند و چین خوانده می شود، کردند؛ شهرها همچنین در امریکای مرکزی ظهور کردند. اما در قرن نوزدهم بود که شهری شدن به یک پدیده واقعی جهانی تبدیل شد.

 

مترجم: شه تاو ناصری

منبع: مجمع جهانی اقتصاد

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا