افزایش سقط جنین در مسیر جوانی جمعیت

سفر زنان برای شناخت ژرفای وجودشان، سفری بسیار قدیمی و حتی اسطوره‌ای به نظر می رسد. میان آمال و آرزوهایشان، توانمندی ها، استعدادها و مسئولیت‌های خانوادگی، اجتماعی و مادر بودن شان که او را وارد دنیای دیگر می کند. از لحظه ای که یک زن موجود زنده‌ای را در وجودش حس می‌کند، حس تعلق در درون او بوجود می آید که شاید این حس می تواند منجر به پیوند عمیق مادرانه نسبت به جنین شود.

به گزارش سیناپرس،آمارهای موجود در جامعه نشان می دهد. سالانه هزاران جنین ناخواسته و از روی اجبار و ناچاری مادران به زندگیشان پایان داده می شود.
عوامل مختلفی که کارشناسان امر به این موضوع نسبت داده اند حفظ جان مادر، سلامتی مادر و جنین، سلامت روحی مادر، تجاوزات جنسی و دلایل اقتصادی، اجتماعی و جنسیت جنین … از جمله علت هایی است که افراد تصمیم به سقط جنین می‌گیرند.
در سال های اخیر چالش کمبود جمعیت به عنوان یک آسیب و نقصان جدی دولتمردان را به چاره اندیشی واداشته است. و مسئولان نیز به ظاهر برنامه ریزی های کارشناسی و غیر کارشناسی متفاوتی در این زمینه انجام داده اند. که قانون ” حمایت از خانواده و جوانی جمعیت” به عنوان مهمترین تصمیم در حوزه افزایش جمعیت در کشور به شمار می رود. تاجایی که بیش از یک سال از ابلاغ قانونی این موضوع در کشور می گذرد آمارها نشان دهنده افزایش سقط جنین در کشور است.
این در حالی است که وزارت بهداشت بیش از ۷۰ درصد سقط های اعلامی در کشور را غیر قانونی و خارج از مراکز درمانی می داند و این وزارتخانه سقط های قانونی که در کشور انجام می شود را سالانه ۱۰هزار مورد اعلام کرده است.
با وجود اینکه شاخص باروری در ایران نسبت به 20 سال گذشته کاهش چشمگیری داشته و جمعیت پایه در حال افول است، این مسئله در کشور ما می تواند عوامل متعددی داشته باشد که کارشناسان امر بارها به این موصول و چگونگی آن پرداخت کرده اند ولی به نظر می رسد مسئولین نگاه موشکافانه و نظرات کارشناسی را در این مسائل کمتر نادیده گرفته اند.
به گزارش سیناپرس، باوجود اینکه سقط جنین مولفه هایی مانند بحث های طبی، سقط خود بخودی، اختلالات و بیماری های هورمونی را در بر می گیرد که خیلی اوقات هم قابل پیشگیری نیستند، اما مسئله ای که امروز خیلی پررنگ به نظر می رسد و به ظاهر بیش از یک سوم کل سقط ها را به خود اختصاص داده است سقط های عمدی و غیر قانونی است.
باید دید قانون جوانی جمعیت و کاهش دسترسی همگان به امکانات کنترل باروری، و حذف غربالگیری ها چقدر در افزایش سقط جنین تاثیر داشته یا مسئولان با تکیه بر چه ساختاری دست به چنین اقداماتی زده اند.
همچنین به نظر بیشتر بندهای این قانونی تشویقی است درحالی مردم دغدغه اصلی شان گرفتن ماشین یا وام نیست بله نیازمند اصلاح ساختارهای اساسی در جامعه هستند تا بتوانند با توجه به این ساختارهای درست اقدام به فرزند آوری کنند. و با نادیده گرفتن نگاه تخصصی نمی توان چاره اندیشی درست کرد.
تفکر درستی به نظر نمی رسد که فقرا را تشویق به فرزندآوری بکنیم در حالی که افرادی که در جامعه وضعیت مالی بهتر و موقعیت اجتماعی بالاتری دارند تمایلی به فرزندآوری یا فرزند بیشتر ندارند.
قانون جوانی جمعیت به ظاهر مترقی وضع شده است در حالی که با وجود مشخص شدن منبع آن، انگار مدیران در عمل و اجرا کم کاری می کنند.
انتظار می رود قانونگذاران جامعه احوالات شخصی عموم مردم جامعه را در نظر بگیرند و مدیران تصمیم گیر نیز در اجرای قوانین ابلاغی در کشور سواد اجرایی کسب کنند. باشد که رستگار شویم.

گزارش:سمیه درازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا