شب زنده داری منجر به آسم می شود

تحقیقات جدید پژوهشگران نشان می ‌دهد:بی‌ خوابی شبانه می ‌تواند خطر ابتلا به آسم در بزرگسالان را بیش از دو برابر کند. محققان دریافتند: استراحت ناکافی باعث ایجاد حساسیت ژنتیکی در برابر بیماری های بالقوه کشنده ریه می شود. این یافته ها بر اساس بررسی صدها هزار نفر از افراد مسن بریتانیایی به دست آمد که برای تقریباً نه سال ردیابی شده اند.

به گزارش سیناپرس، پروفسور فوژونگ ژوئه Fuzhong Xue از دانشگاه شاندونگ به همراه تیمی از پژوهشگران دریافت: هم خواب و هم عوامل ژنتیکی نقش مهمی در خطر آسم دارند.

بر این اساس اعلام شد، ترکیب خواب ضعیف و استعداد ژنتیکی بالا در مقایسه با یک ترکیب کم خطر منجر به ریسک دو برابری آسم می شود. نتایج نشان می دهد: لکه بینی و درمان اختلالات خواب در مراحل اولیه ممکن است خطر بروز این بیماری را بیش از یک سوم کاهش دهد.

تحلیل ‌های بیشتر نشان داد: یک الگوی خواب سالم می‌تواند خطر ابتلا به آسم را در افراد دارای استعداد ژنتیکی بالا تا ۳۷ درصد کاهش دهد که نشان می‌ دهد یک الگوی خواب سالم بدون توجه به شرایط ژنتیکی، به کنترل بروز آسم کمک می ‌کند.

بر اساس اطلاعات مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری های ایالات متحده، تقریباً از هر سه بزرگسال آمریکایی یک نفر به اندازه کافی استراحت یا خواب ندارد. پروفسور ژوئه و تیمش برای بررسی دقیق این موضوع، اطلاعات ۴۵۵ هزار و ۴۰۵ عضو بانک زیستی بریتانیا را تجزیه و تحلیل کردند. این مرکز پایگاه داده وسیعی در اختیار دارد که اطلاعاتی در مورد دی ان ای و سلامت افراد را در اختیار محققان قرار می دهد.

به گزارش سیناپرس، شرکت‌ کنندگان بین سال ‌های ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۰ بین ۳۸  تا ۷۳ سال سن داشتند. از آن‌ها در مورد مدت زمان خواب، بی‌خوابی، خروپف، خواب ‌آلودگی بیش از حد در روز و این که آیا آن ها به‌ عنوان فردی سحرخیز یا شب زنده دار شناسایی می ‌شوند، سوال شد. این مطالعه همچنین نشان داد: در صورتی که بزرگسالان کیفیت تمام این پنج رفتار را بهبود بخشند، از هر پنج نفر (۱۹ درصد) یک مورد قابل پیشگیری است.

این تیم گزارش می دهد: الگوی خواب ضعیف مشابه خطر ابتلا به بیماری بر اثر استعداد ژنتیکی بوده و به طور مستقل خطر آسم را تا ۵۵ درصد افزایش می دهد.

شرح کامل این مطالعات در آخرین شماره مجله تخصصی BMJ Open Respiratory Research منتشر شده است.