مواد شیمیایی همیشگی باروری زنان را کاهش می دهد

مواد شیمیایی قوی که زمانی در همه چیز از لوازم آرایشی گرفته تا ظروف غذا و فوم آتش نشانی استفاده می شود، می تواند تأثیر قابل توجهی بر باروری زنان در سراسر جهان داشته باشند.

به گزارش سیناپرس، مطالعه جدیدی که توسط محققان دانشکده پزشکی ایکان در ایالات متحده انجام شد، شواهدی را در نمونه ‌ای از زنان در سنگاپور کشف کرد که غلظت پلاسمایی مواد پرفلوروآلکیل (PFAS) را با افزایش دشواری باردار شدن مرتبط می‌ کند.

اگرچه ماهیت این ارتباط مشخص نیست، اما نتایج به نگرانی‌های فزاینده ‌ای می ‌افزایدکه غلظت وجود مواد شیمیایی همیشگی در سطح زمین بی‌صدا سلامت ما را به خطر می ‌اندازد.

مواد پرفلوروآلکیل ترکیبات مصنوعی هستند که از اواسط قرن بیستم کاربردهای گسترده ای در محصولات مصرفی مختلف پیدا کرده اند. این مواد به عنوان مانعی در برابر آب یا مواد روغنی مفید اند و معمولاً به عنوان پوشش های نچسب و مقاوم در برابر لکه دیده می شوند. یکی از مزایای آنها استحکام پیوند کربن-فلوراید است که در برابر تخریب مقاومت می کند. متأسفانه، این عامل به آنها اجازه می دهد تا سال ها در محیط زیست با غلظت های روزافزون باقی بمانند.

با توجه به اینکه این مواد بسیار گسترده هستند و طیف وسیعی از هزاران نوع را در بر می گیرند، احتمال پنهان شدن سموم احتمالی در میان آنها بسیار زیاد است.

در این رابطه، داماسکینی والوی (Damaskini Valvi) اپیدمیولوژیست محیطی و محقق ارشد این مطالعات می گوید: مواد پرفلوروآلکیل می تواند هورمون های تولید مثلی ما را مختل کند و با شروع تاخیری بلوغ و با افزایش خطر ابتلا به اندومتریوز و سندرم تخمدان پلی کیستیک مرتبط هستند.

او می افزاید: آنچه مطالعات جدید به دست آورده این است که مواد پرفلوروآلکیل ممکن است باروری را در زنانی که به طور کلی سالم هستند و به طور طبیعی در تلاش برای باردار شدن هستند، کاهش دهد.

والوی و تیم او بیش از هزار داوطلب را از طریق مطالعه پیش از بارداری در سنگاپور مورد مطالعه قرار دادند. سپس یک مطالعه فرعی سطوح انواع مختلف مواد پرفلوروآلکیل را در پلاسمای خون جمع‌آوری‌شده از ۳۲۸ شرکت‌کننده اندازه ‌گیری کرد و آنها را با معیارهای بارداری و احتمال بارداری و همچنین احتمال تولد مقایسه کرد.

در ادامه این تیم تحقیقاتی یک افت در باروری در حدود ۵ تا ۱۰ درصد را مشاهده کرد. به گزارش سیناپرس, در زنانی که در معرض مخلوطی از مواد شیمیایی مختلف مواد پرفلوروآلکیل قرار داشتند، این میزان به طور میانگین ۳۰ تا ۴۰ درصد کاهش در احتمال باردار شدن یا زایمان در یک سال پس از پیگیری بود.

به گفته محققان، اینکه چرا این مشکل به وجود می آید هنوز مشخص نشده، اما شواهد نشان می دهد مواد پرفلوروآلکیل ممکن است عملکرد معمولی هورمون های تولیدمثلی را به نوعی مختل کند.

ناتان کوهن (Nathan Cohen) سرپرست تیم تحقیق می گوید: مطالعه حاکی از آن است که زنانی که قصد بارداری دارند باید از اثرات مضر مواد پرفلوروآلکیل آگاه باشند و برای جلوگیری از قرار گرفتن در معرض این دسته از مواد شیمیایی، اقدامات احتیاطی را انجام دهند.

به گزارش سیناپرس، کوهن در خاتمه می گوید: در حال حاضر به دنبال راه هایی برای افزایش سرعت تجزیه این مواد بادوام هستیم. همراه با اقداماتی برای محدود کردن استفاده از آنها، ممکن است بتوانیم پایانی برای استفاده از این مواد شیمیایی همیشگی و مشکلات سلامتی فراوانی که ممکن است ایجاد کنند، رقم بزنیم.

شرح کامل این تحقیق در Science of the Total Environment منتشر شده است.