رژیم های پرطرفدار پالئو و کتو برای سلامتی و سیاره زمین مضر هستند

فواید سلامتی رژیم های غذایی گوشتی در مقابل رژیم غذایی گیاهی اغلب هم در جامعه تحقیقاتی و هم توسط متخصصان سلامت در پلتفرم های رسانه های اجتماعی به شدت مورد بحث است.

به گزارش سیناپرس، یک مطالعه جدید این بار تاثیرات زیست محیطی ناشی از انتخاب رژیم غذایی پالئو یا کتو بر گیاهخواری را بررسی می کند. محققان امیدوارند این یافته ها بتواند به مردم کمک کند تا رژیم های غذایی را انتخاب کنند که نه تنها مغذی هستند، بلکه دوستدار محیط زیست نیز باشند.

وقتی صحبت از رژیم های شدید غذایی می ‌شود، رژیم‌های پالئو و کتو در یک طرف میدان قرار دارند، در حالی که رژیم گیاهخواری در طرف دیگر قرار دارد. رژیم‌ پالئو روی گوشت، سبزیجات، میوه‌ها و آجیل تمرکز کرده در حالی که از حبوبات و غلات پرهیز می‌ کنند، اما رژیم کتو تقریباً تمام کربوهیدرات‌ها را کاهش می ‌دهند و در عوض روی گوشت و چربی تمرکز می ‌کنند. گیاهخوارها از تمام محصولات حیوانی و فرآورده های جانبی حیوانی در رژیم غذایی خود اجتناب می کنند.

در حالی که می توان مطالعاتی را یافت که برخی از فواید و معایب هر دو روش غذایی را بر سلامت انسان نشان می دهد، محققان دانشگاه تولان رویکرد کمی متفاوت را برای مقایسه این برنامه های غذایی در پیش گرفتند.به گزارش سیناپرس، محققان میزان انتشار دی اکسید کربن رژیم های پالئو و کتو را در غذا ردیابی کردند. به گفته محققان دی اکسید کربن یک عامل کلیدی در روند گرمایش جهانی است، بنابراین درک چگونگی ورود آن به جو می تواند به کاهش آن کمک کند.

محققان دریافتند: به ازای هر ۱۰۰۰ کالری مصرفی، رژیم کتو تقریباً ۳ کیلوگرم دی اکسید کربن تولید می کند، در حالی که رژیم پالئو ۲٫۶ کیلوگرم گاز گلخانه ای را در جو آزاد می کند. از سوی دیگر گیاهخوارها به ازای هر ۱۰۰۰ کالری که مصرف می کنند، تنها ۰٫۷ کیلوگرم دی اکسید کربن آزاد می کنند، به این معنی که رژیم های پالئو و کتو تقریباً چهار برابر رژیم های گیاهخواری گازهای گلخانه ای تولید می کنند. در میانه میدان، همه چیزخواران، ۲٫۶ کیلوگرم دی اکسید کربن در هر ۱۰۰۰ کالری آزاد می کنند.

محققان می گویند: یافته های آنها نشان می دهد که اگر تنها یک سوم از همه چیزخواران به رژیم غذایی گیاهخواری روی بیاورند، اثرات زیست محیطی به میزان حرکت وسایل نقلیه مسافربری به اندازه ۵۴۷ میلیون کیلومتر در هر روز، کاهش پیدا خواهد کرد.

به گزارش سیناپرس، از نظر سلامتی، این مطالعه بالاترین امتیاز را به رژیم‌ های غذایی دریایی داد که به ازای هر ۱۰۰۰ کالری مصرفی، ۱٫۶۶ کیلوگرم دی اکسید کربن را در جو آزاد می ‌کند، بنابراین نوعی سازش بین کیفیت تغذیه و انتشار کربن ایجاد می ‌کند. رژیم‌های گیاهخواری و وگان از نظر محتوای مغذی بالا بودند، در حالی که رژیم‌های کتو و پالئو عقب‌تر بودند.

دیگو رز (Diego Rose) پژوهشگر ارشد این مطالعات در خاتمه گفت: تغییرات آب و هوا مسلماً یکی از مبرم‌ترین مشکلات زمان ما است و بسیاری از مردم علاقه‌مند هستند که به سمت رژیم غذایی گیاهی بروند. او افزود، بر اساس نتایج تحقیقات ما، گیاهخواری باعث کاهش رد پای انسان در طبیعت شده و به طور کلی سالم تر است.

به گزارش سیناپرس، شرح کامل این مطالعه در مجله Clinical Nutrition منتشر شده است.

مترجم: نداجوادهراتی