رئیس دانشگاه علم و فرهنگ خبر داد:
دانشگاه ها باید در عرصه اقتصادی و اجتماعی توانمند باشند

رییس دانشگاه علم و فرهنگ با تاکید بر اینکه خدمات علمی این دانشگاه باید بر اساس نیازهای نسل جوان طراحی شود، گفت: دانشگاهی توانمند است که بتواند علاوه بر تربیت نیروی جوان، متعهد، متخصص و کارآفرین، در عرصه منطقه نیز توانمندی لازم جهت تاثیرگذاری اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی داشته باشد.

به گزارش سیناپرس، دکتر مهدی باصولی، رئیس دانشگاه علم و فرهنگ، امروز در نشست معاونان فرهنگی و اجتماعی دانشگاه و موسسات آموزش عالی غیر دولتی – غیر انتفاعی که در دانشگاه علم و فرهنگ برگزار شد، گفت: جهاددانشگاهی نهادی انقلابی است که به فرموده مقام معظم انقلاب، جزو معدود رویش های اصیل انقلاب محسوب می شود. جهاددانشگاهی در حال حاضر بر اساس ماموریت های مندرج در اساسنامه خود، در چهار حوزه “پژوهشی”، “فرهنگی”، “تجاری سازی” و “آموزشی” فعالیت می کند.

وی افزود: جهاددانشگاهی در حوزه پژوهشی به انجام تحقیقات بنیادی، توسعه ای، کاربردی در ساختارهای پژوهشگاه، پژوهشکده، گروه های پژوهشی و مراکز خدمات تخصصی پرداخته است. در حوزه فرهنگی نیز فعالیت های متنوعی بر اساس دانشگاه و دانشجو طراحی کرده است. همچنین در حوزه تجاری سازی نیز بستر مناسبی برای تجاری سازی یافته های پژوهشی و ارائه خدمات دانش بنیان در قالب ساختارهای پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی، پارک علم و فناوری کرمانشاه و پارک علم و فناوری البرز، مراکز رشد و شرکت های دانش بنیان فراهم کرده است.

وی خاطرنشان کرد: جهاددانشگاهی در حوزه آموزشی نیز با هدف ارائه آموزش های علمی- تخصصی به گروه های مختلف اجتماعی، در دو سطح کوتاه مدت و بلند مدت در قالب دانشگاه های علم و فرهنگ، علم و هنر و شش موسسه آموزش عالی و حدود چهل مرکز آموزش علمی و کاربردی خدمات آموزشی و تخصصی ارائه می دهد. در حال حاضر حدود 40 هزار دانشجو در مراکز آموزش عالی وابسته به جهاددانشگاهی مشغول به تحصیل هستند.

رئیس دانشگاه علم و فرهنگ گفت: بیش از 8 هزار دانشجو_ در مقاطع مختلف کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا و 120 عضو هیات علمی و 120 عضو غیر هیات علمی، 600 مدرس مدعو، خانواده بزرگ دانشگاه علم و فرهنگ را تشکیل می دهند؛ تاکنون 19 هزار و 914 دانش آموخته از این دانشگاه فارغ التحصیل و جذب بازار کار شده اند. 100 نفر از دانشجویان غیر ایرانی نیز در کالج بین المللی دانشگاه مشغول به تحصیل هستند.

وی یادآورشد: یکی از مهمترین نقاط تمایز این دانشگاه، اتصال آن با نهادهای علمی و فرهنگی جهاددانشگاهی است. همچنین دانشگاه علم و فرهنگ از معدود دانشگاه هایی محسوب می شود که دارای یک پارک ملی است. این پارک در شهرهای مشهد،شیراز و کیش پردیس هایی دایر کرده است و حدود 160 شرکت نیز در آن مشغول به فعالیت هستند.

باصولی خاطرنشان کرد:اخذ رشته با استفاده از ظرفیت پژوهشی جهاددانشگاهی یکی دیگر از نقاط تمایز این دانشگاه است. به گونه ای که هم اکنون دانشکده علوم و فناوری های نوین زیستی با دو کد رشته در مقطع دکترا، هشت کد رشته در مقطع ارشد و سه کد رشته در مقطع کارشناسی با همکاری پژوهشگاه رویان ایجاد شده است و حدود 644 دانشجو نیز در آن مشغول به تحصیل هستند. گسترش این امر در دوره جدید در صورت حمایت وزارت علوم در برنامه توسعه دانشگاه قرار دارد تا بتوانیم با تربیت دانشجویان، آنها را برای کار علمی و همکاری در مراکز پژوهشی وابسته به نهاد آماده کنیم.

وی افزود: دانشگاه در مسیر سی ساله خود سعی کرده است بستر مناسبی در راستای آماده سازی نسل جوان برای ورود به فضای کسب و کار فراهم کند. راه اندازی پارک ملی، بنیاد کسب و کار، مرکز نوآوری و حمایت از برنامه های نوآوری در این راستا انجام شده است. در نهایت به واسطه این تلاش ها موفق شدیم در رتبه بندی سایمگو برای سومین سال پیاپی رتبه برتر نوآوری را بین دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی ایران کسب کنیم.

وی با تاکید بر اینکه دانشگاه علم و فرهنگ در مسیر حرکتی خود در راستای ارزش آفرینی و ایفای نقش موثر در نقشه علمی کشور نیاز به تحول دارد، گفت: فایده گرایی و علم نافع باید در محور اصلی برنامه های این دانشگاه قرار بگیرد؛ علمی که بتواند در خدمت جامعه باشد. خدمات علمی این دانشگاه باید بر اساس نیاز جامعه، منطقه و کشور طراحی شود و این خدمات باید با نیاز سنجی نسل جوان بر اساس نیاز جوان باز طراحی شود.

وی بیان کرد:سیاست گذاری، مدیریت و برنامه ریزی این دانشگاه باید بر اساس ارزش ها شکل گیردو ارزش های فردی، سازمانی و اجتماعی باید مبنای طراحی خدمات این دانشگاه را شکل دهند. زیرا دانشگاهی توانمند است که بتواند علاوه بر تربیت نیروی جوان، متعهد، متخصص و کارآفرین، در عرصه منطقه نیز توانمندی لازم جهت تاثیرگذاری اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی داشته باشد.

رئیس دانشگاه علم و فرهنگ گفت: این دانشگاه از معدود دانشگاه هایی است که می تواند از ظرفیت های جهاددانشگاهی استفاده کند. همچنین در برنامه توسعه دانشگاه با حمایت وزارت علوم باید بیشتر به ظرفیت این نهاد در حوزه های فرهنگی، آموزشی و پژوهشی توجه شود؛ از اینرو از معاون آموزشی وزارت علوم درخواست داریم امکان استفاده از ظرفیت های جهاددانشگاهی برای اخذ رشته در دانشگاه در مقاطع تحصیلی تکمیلی را تسهیل کنند.

وی تاکید کرد: از معاون فرهنگی وزارت علوم نیز درخواست داریم ، زمینه استفاده دانشگاه های سراسر کشور از ظرفیت بی نظیر پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی با راه اندازی پردیس تخصصی به خصوص در دانشگاه های مادر با همکاری واحد استانی جهاد دانشگاهی نیز فراهم آورند.

باصولی در پایان اظهارداشت: دانشگاه علم و فرهنگ این آمادگی را دارد که میزبان برنامه های دانشجویی وزارت علوم در سطح ملی باشد.

گزارش: فرزانه صدقی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا