ترکیبات نوتراسوتیکال در سلامت ما چه اهمیتی دارد

یک متخصص علوم و صنایع غذایی گفت: ترکیبات نوتراسوتیکال «Nutraceutical» از ترکیب دو واژه Nutrient به معنی ماده مغذی و Pharmaceutical به معنی دارو، استخراج شده است. ترکیبات نوتراسوتیکال علاوه بر داشتن خواص تغذیه ای پایه، دارای فعالیت بیولوژیکی ارزشمند و سلامتی بخش است.

به گزارش سینا پرس فارس، دکتر ساره بوستانی گفت: ترکیبات نوتراسوتیکال گروه های مختلفی از ترکیبات را شامل می شود که از جمله آنها می توان به پپتیدهای زیست فعال، ترکیبات فنولیک، کارتنوئیدها، فلاوونوئید ها، فیتواسترول ها و آنتی اکسیدان ها اشاره کرد.

بوستانی ادامه داد، این ترکیبات که در سالیان اخیر، مطالعات مختلفی در خصوص شناسایی و استخراج آن از منابع مختلف غذایی و ارزیابی خصوصیات ایمنی و سلامتی بخش آنها صورت پذیرفته است، مزایای فیزیولوژیکی را در بدن ایجاد می کند و اثرات محافظتی در مقابل بیماری ها نشان می دهد.

وی افزود، مطالعات مختلفی خصوصیات سلامتی بخش ترکیبات نوتراسوتیکال را در بیماری های اعصاب، سرطان و بیماری های قلبی عروقی تایید کرده است.

او خاطر نشان کرد، اثرات محافظتی بر ارگان های مختلف بدن، تقویت سیستم ایمنی، تنظیم متابولیسم گلوکز، تنظیم متابولسیم چربی، تاثیرات مثبت بر کنترل چاقی و دیابت نیز در اثر مصرف این ترکیبات گزارش شده است.

این متخصص علوم و صنایع غذایی، دانشکده تغذیه و علوم غذایی، دانشگاه علوم پزشکی شیراز ادامه داد، سایر خصوصیات مثبت سلامتی بخش ترکیبات نوتراسوتیکال شامل اثرات آنتی اکسیدانی، ضد التهابی، خصوصیات ضد آلرژی و فعالیت های ضد میکروبی است.

ساره بوستانی در پایان گفت: ترکیبات نوتراسوتیکال از منابع مختلف غذایی (Foods/products) استخراج شده و قابلیت تبدیل به فرم های پودری و مایع را دارد. از موارد معروف این ترکیبات، «لیکوپن» و «بتاکاروتن» موجود در منابع گیاهی چون گوجه فرنگی و هویج است.

گزارش: محمدرضا قشقایی زاده

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا