آزمایش خون در خدمت مبتلایان به سرطان روده

سرطان روده یا Colorectal دومین سرطان کشنده در اروپاست. این سرطان در حال حاضر با استفاده از شیمی درمانی و استفاده از دارو در بسیاری از موارد قابل درمان است. با تمام این تفاسیر باز هم این رویکرد درمانی می تواند عوارض جانبی مانند از ریزش موها، کاهش تعداد گلبول های سفید خون، اسهال و آسیب به سیستم عصبی خارجی را به همراه داشته باشد.

یک تیم تحقیقاتی  از منچستر با استفاده از شمردن سلول های تومور در نمونه های خون شخص بیمار توانسته اند تا بیمارانی که در حال بهبودی هستند و به شیمی درمانی ها پاسخ مثبت می دهند را شناسایی و زمان درمان آنها را پیش بینی کنند.

پرفسور کارولین دایو از مرکز تحقیقات سرطان منچستر در دانشگاه منچستر و راهبر این تحقیق در این باره اظهار داشت: «ما علاقه مند به کشف سلول های سرطانی ای هستیم که از تومور بیمار ریخته شده و در خون او به گردش درآمده است.در این مطالعه ما به دنبال این هستیم که ببینیم آیا شمار سلول های سرطانی در یک نمونه خون با چگونگی پاسخ گویی بیمار به  شیمی درمانی شدید مرتبط است یا خیر.»

این آزمایش‌ها گروهی از بیماران مبتلا به سرطان روده پیشرفته که ترکیبی از 4 نوع درمان دریافت می کردند را مورد بررسی قرار دادند. به این ترتیب محققان به این نتیجه رسیدند که بیمارانی که 3 سلول سرطانی یا بیش تر در نمونه های خون خود داشتند  در مقایسه با بیمارانی که کم تر از سه سلول داشتند شانس کم تری برای نجات دارند. این پروژه همچنین نشان داد که بیمارانی که قبل از درمان تعداد بیش تری سلول سرطانی در خون خود داشتند توانستند بیش تر از سایرین از رژیم های درمانی سخت تر جهت بهبودی خود بهره ببرند.

دکتر مارک ساندرز، دیگر راهبر این تحقیق، در این باره گفت: «نتایج اولیه ما حاکی از این است که این آزمایش می تواند نشان دهد که آیا روش درمانی که برای بیمار بکار می رود برایش مفید بوده یا خیر و هم اکنون ما می توانیم این آزمایش را به عنوان معیاری معتبر برای سنجش آزمایش های بزرگ تر در آینده که در زمینه درمان های جدید سرطان روده انجام می شود در نظر بگیریم.»

دکتر مت کربز، از دیگر اعضای این تیم، در ادامه بیان کرد: «این مطالعات برای توسعه بیش تر رویکردهای درمانی مخصوص هر فرد بسیار مهم است.در این رویکرد هر بیمار مبتلا به سرطان روش درمانی خاصی را دریافت می کند که برایش از سایر روش های درمانی مفید تر است.»