9 علامت سویه جدید کرونا به نام «کراکن»

سویه جدید اومیکرون که «کراکن» نامیده می‌شود، برای اولین بار در اکتبر 2022 در ایالات متحده مشاهده شد. اما در حالا حاضر به بسیاری از کشورهای جهان گسترش پیدا کرده است. آنچه در ادامه می‌آید، جزئیات این نوع از کرونا و علائم آن است.

به گزارش سیناپرس؛ به نظر می‌رسد، این زیرشاخه جدید اومیکرون که نام اصلی‌اش XBB.1.5 است اما با عنوان «کراکن» نیز شناخته می‌شود، در حال گسترش در سراسر جهان باشد.

فرانسه، اسپانیا، دانمارک، بلژیک، ایتالیا، ایرلند، رومانی، هلند… در مجموع، تا به حال 23 کشور درگیر این سویه جدید کرونا شده‌اند. این خطر وجود دارد که به تدریج سایر کشورهای جهان نیز با این شکل از بیماری درگیر شوند. البته سرعت همه‌گیری فعلا چندان زیاد نیست.

به گفته متخصصان سازمان بهداشت جهانی، نگرانی اصلی در مورد این سویه جدید این است که تا به امروز قابل انتقال‌ترین نوع فرعی کرونا تشخیص داده شده است. در واقع، این سویه از اومیکرون به دلیل جهش پروتئین اسپایکی که ارائه می دهد، مسری‌تر خواهد بود.به گزارش سیناپرس، دقیقاً همین پروتئینی است که به هنگام جهش، اجازه می‌دهد تا ویروس را به‌طور گسترده در بدن پخش کند. بنابراین، نوع XBB.1.5 به خوبی می‌تواند از شکاف‌های شبکه ایمنی عبور کند. علاوه بر این، “Kraken” در برابر آنتی بادی‌های تولیدشده پس از واکسیناسیون مقاوم‌تر است.

«میرچا سوفونئا»، اپیدمیولوژیست، مطلبی را به اشتراک گذاشته شده و عنوان کرده است که در واقع، این نوع فرعی توانایی خاصی برای آلوده کردن آسانتر افرادی که از قبل مصونیت داشته‌اند، دارد؛ چه این نوع مصونیت به دلیل آلوده شدن به بیماری باشد و چه به دلیل واکسنی که زده‌اند.

«کراکن» راحت‌تر منتقل می‌شود و مسری‌تر است، اما وخیم‌تر نیست. در واقع، XBB.1.5 به عنوان شکل شدید این بیماری شناخته نمی‌شود. ایالات متحده که به عنوان نخستین میزبان رسمی این سویه شناخته می‌شود، تا به حال هیچ سیگنالی از شدت بیماری را ثبت نکرده است؛ البته باید منتظر نتایج حاصل از بررسی‌ها در کشورهای دیگر هم ماند.

اصلی‌ترین علائم کراکن را در ادامه برایتان لیست کرده‌ایم تا این بیماری را به خوبی بشناسید.

  1. بدن درد

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ایالات متحده هشدار می‌دهد: علائم ممکن است با انواع جدید کووید-19 تغییر کند و بسته به وضعیت واکسیناسیون ممکن است متفاوت باشد». با این حال بدن درد یکی از اصلی‌ترین علائم XBB.1.5 است.

  • گرفتگی بینی

یکی دیگر از علائم ناخوشایند این بیماری گرفتگی بینی است؛ احتقان بینی با التهاب غشاهای مخاطی بسیاری از مبتلایان به این سویه را آزار می‌دهند.

  • سردرد

یکی از علائم رایج کووید-19، هر نوع که باشد، سردرد است؛ بنابراین به سردرد به عنوان یکی از علائم هشداردهنده اصلی این بیماری توجه داشته باشید.

  • تب

تب در همه انواع کوید-19 وجود ندارد اما با این حال، می‌توان تب بالا را به عنوان یکی از اصلی‌ترین علائم سویه جدید یعنی XBB.1.5 شناسایی کرد.

  • لرز

همان طور که اشاره شد تب از نشانه‌های این بیماری است؛ احساس خستگی نیز یکی دیگر از علائم آن است که ممکن است این دو همراه با لرز خود را بیشتر نشان دهند.

  • گلودرد

سرفه، سوزش گلو، خارش گلو و گلودرد نیز می‌توانند از دیگر علائمی باشند که در لیست نشانه‌های اصلی سویه جدید اومیکرون قرار می‌گیرند.

  • خستگی

مانند دیگر انواع فرعی کووید-19 شناسایی شده، احساس خستگی به طور کلی در افراد آلوده به این ویروس وجود دارد.

  • آبریزش بینی

آبریزش بینی که اغلب در افراد مبتلا به این بیماری دیده می‌شود، ممکن است با عطسه نیز همراه باشد.

  • دردهای عضلانی

بر خلاف درد عمومی بدن که در ابتدا به عنوان یکی از علائم بیماری به آن اشاره کردیم، درد عضلانی نیز در افراد مبتلا مشاهده می‌شود. درد عضلانی معمولاً با سفتی خاص یا درد موضعی مشخص خود را نشان می‌دهد.

مترجم: زهرا علی‌دوست

منبع: e-sante

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا