آیا فاجعه کرونایی چین در هند هم تکرار می شود؟

اکنون بیش از یک ماه است که چین با افزایش ناگهانی موارد کووید-۱۹ روزانه خود مواجه است. بر اساس آمارهای رسمی، بیش از ۸۰ درصد از کل جمعیت چین در حال حاضر به عفونت ویروس آلوده شده اند و تعداد بیشتری نیز روزانه آلوده می شوند.

به گزارش سیناپرس، شیوع بیماری ویروسی همه گیر در همه جای دنیا خطرناک است ولی زمانی که صحبت از پر جمعیت ترین کشورهای جهان می شود، موضوع اهمیت ویژه ای پیدا می کند زیرا همه گیری در این مناطق پر جمعیت، خطر بسیار زیادی برای سراسر جهان دارد.  با مشاهده وضعیت رو به وخامت وضعیت کووید در چین، چندین کشور از جمله هند خود را آماده موج کووید زمستانی کرده و پیش بینی می شد که این شرایط تعداد زیادی از موارد عفونت را به دنبال خواهد داشت.

آمارها نشان می دهد؛ در حال حاضر هندوستان هنوز ایمن است و روزانه تعداد کمتری از موارد ابتلا را گزارش می ‌کند، همچنین هیچ نشانه‌ ای از افزایش کووید در آینده برای این کشور وجود ندارد. به همین دلیل است که کارشناسان می گویند هند ممکن است با وضعیت کووید مشابه چین مواجه نشود.  در این رابطه کارشناسان دلایلی را برای این نظریه مطرح می کنند که می تواند دلگرم کننده و امیدبخش باشد.

اولین پارامتری که به متخصصان کمک کرد، به این نتیجه برسند کارایی واکسن بود. طبق گزارش‌ها، ۹۶ درصد از واکسن کووید-۱۹ که در هند به مردم تزریق شد از نوع آسترا زنکا بوده و واکسن های  کوواکسین و بهارات بیوتک در رده های بعدی قرار گرفتند.

به گزارش سیناپرس، این موضوع در حالی است که در چین واکسن های کرونا واک و سینوفارم تزریق شده که مطالعات نشان می دهد، اگرچه هر دو واکسن در برابر عفونت کووید موثر هستند، اما CoronaVac محافظت کمتری در برابر عفونت شدید در افراد مسن ایجاد می کند.

طبق این مطالعه، واکسن های چینی مانند سینوفارم تا ۶۰ درصد در برابر عفونت شدید کرونا در میان افراد ۷۹ ساله محافظت می کند، در حالی که واکسن آسترازنکا مصونیتی ۷۶ درصدی ارائه می کند.

از سوی دیگر  واکسن CoronaVac که پرمصرف‌ ترین واکسن کووید در چین است، تنها ۳۰ درصد در محافظت از مردم در برابر بیماری‌های شدید و ۴۵ درصد در برابر مرگ ناشی از کووید مؤثر است. اینآمار برای واکسن آسترازنکا ۶۷ و ۸۵ درصد گزارش شده است.

به غیر از موضوع واکسن، هند دلیل دیگری برای مواجه نشدن با موج کووید دیگری مانند چین دارد که این موضوع مرتبط با تجربیات گذشته هند در مورد امواج کووید است.به گزارش سیناپرس، بیشتر مردم هند به مرگبارترین نوع کرونا یعنی سویه دلتا آلوده شدند. در حالی که چین چنین تجربه ای را نداشته و این موضوع نوعی مصونیت طبیعی در هندوستان ایجاد کرده است.

به گزارش سیناپرس، سومین دلیلی که ممکن است بر اساس آن ادعا کرد هند شاهد افزایش موارد کرونا مانند چین نباشد، این است که سویه اومیکرون که در چین یک سویه جدید به شمار می رود، از تابستان گذشته در هند وجود داشته و این موضوع نیز حاشیه امنیت مضاعفی برای هندی ها ایجاد کرده است.

با این حال، هیچ یک از موارد فوق تضمین کننده محافظت مادام العمر در برابر افزایش کووید در هیچ کشوری از جهان نیست. فراموش نکنیم این ویروس دارای قدرت بسیار زیادی برای جهش و تشکیل انواع جدیدی است که می تواند ایمنی ناشی از واکسن را به چالش بکشد. بنابراین برای ایمن ماندن، همه باید اقدامات احتیاطی مناسب را انجام دهند.

مترجم: نداجوادهراتی

منبع: thehealthsite

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا