در سمپوزیوم بین المللی سرطان از آزمایشگاه تا بالین؛
تازه ترین یافته های پژوهشی در حوزه سرطان بررسی می شود

سمپوزیوم بین المللی سرطان از آزمایشگاه تا بالین با محور” پیشگیری از سرطان”،” تشخیص سرطان”،” زیست شناسی سرطان”، “درمان سرطان” و” اخلاق و چالش ها” برگزار و به تازه ترین یافته های پژوهشی در حوزه تشخیص، سلول درمانی و ژن درمانی سرطان در کشور پرداخته می شود.

دکتر فائزه شکری، دبیر علمی سمپوزیوم بین المللی سرطان از آزمایشگاه تا بالین در گفتگو با خبرگزاری سیناپرس گفت: این سمپوزیوم هر ساله به مناسبت روز بین المللی سرطان در پژوهشگاه رویان برگزار می شود. هدف اصلی ما از برگزاری این سمپوزیوم حضور متخصصان، آنکولوژیست ها، جراحان، پژوهشگران، محققان و افرادی است که در کلینیک و بالین به روی بیماری سرطان کار می کنند.

وی افزود: در این سمپوزیوم پژوهشگران و محققان تازه ترین یافته های پژوهشی شان در حوزه تشخیص و روش های نوین سلول درمانی و ژن درمانی ارائه می دهند. پزشکان بالینی، متخصصان و جراحان نیز این فرصت را دارند در کنار پژوهشگران کارهای جدید خودشان را ارائه دهند. این امر باعث نزدیکی بالین و تحقیقات می شود به همین دلیل عنوان این سمپوزیوم از آزمایشگاه تا بالین نامگذاری شده است یعنی در این سمپوزیوم به کارهای تحقیقاتی در حال انجام در آزمایشگاه و کارهای درمانی و بیماری می پردازیم.

وی اظهارداشت: سال گذشته این سمپوزیوم به صورت بین المللی برگزار شد و متخصصان و پژوهشگرانی از چند کشور جهان به صورت مجازی در این سمپوزیوم شرکت کردند اما امسال به دلیل محدودیت اینترنت فقط تعدادی از متخصصان کانادایی و ایتالیایی در این سمپوزیوم شرکت می کنند. در این بین متخصصان ایرانی حاضر در این سمپوزیوم نیز با شرایط ایران کاملا آشنا هستند و می توانند راهکارهای بهتر و متناسب با شرایط کشورمان ارائه دهند.

شکری به اهمیت برگزاری این سمپوزیوم پرداخت و گفت: در حال حاضر سرطان یکی از معضلاتی است که امروزه همه جوامع بشری با آن دست به گریبان هستند اما قاعدتا آمار ابتلای بیماران به سرطان در کشورهای در حال توسعه با توجه به شرایط کشورشان و بکارگیری روش های پیشگیرانه و تشخیصی شان بیشتر است. البته به این معنا نیست که در کشورهای توسعه یافته این آمار پایین تر است بلکه در کشورهای در حال توسعه مانند ایران این آمار یک مقدار بالاتر است که برای پیشگیری و تشخیص بهتر نیاز به آگاهی بیشتر مردم جامعه داریم. انجام یک سری کارهای پیشگیرانه و غربالگری نیز کمک می کند تا مردم هرچه سریعتر متوجه بیماری شان شوند. قاعدتا هرچه زودتر مردم متوجه بیماری خودشان شوند، روند درمانی بهتری نیز می توانند داشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: اکنون ما در زمینه پیشگیری، غربالگری، سلول درمانی و ژن درمانی کارهای خوبی در سطح منطقه انجام داده ایم اما همه آنها متاثر از شرایط کشور است. ایجاد هر شرایط ناپایدار در کشور منجر می شود میزان رجوع مردم برای انجام کارهای درمانی کمتر شود؛ ناخودآگاه همه سیکل درمانی عقب گرد پیدا می کند. در واقع یک تعادلی بین آنچه در کشور به صورت روتین انجام شده و آن چیزی که ارائه می شود، وجود دارد. ما سعی کرده ایم سطح ارائه را بالا ببریم اما ممکن است به دلایل مختلفی که در کشور وجود دارد میزان مراجعه مردم کاهش پیدا کند. این امر ناخودآگاه باعث می شود تا میزان آمارهای مبتلایان به سرطان در کشورمان نیز تغییر پیدا کند.

گفتنی است، سمپوزیوم بین المللی سرطان از آزمایشگاه تا بالین با محور ” پیشگیری از سرطان”،” تشخیص سرطان”،” زیست شناسی سرطان”، “درمان سرطان” و” اخلاق و چالش ها” به مدت سه روز طی روزهای چهارشنبه، پنج شنبه و ششم بهمن ماه در سالن همایش پژوهشگاه رویان برگزار می شود.

گفتگو: فرزانه صدقی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا