سکه های روم باستان یک امپراتور گمشده را نشان می دهد

بر اساس تحقیقات اخیر کالج دانشگاه لندن، یک سکه طلا که مدت‌ها جعلی تلقی می‌شد، به نظر معتبر است و امپراتوری رومی به نام اسپونسیان را به تصویر می‌کشد.

به گزارش سینا پرس فارس، مطالعه‌ای که اخیراً توسط دانشگاه کالج لندن (UCL) انجام شده است نشان می‌دهد که سکه‌ای طلایی که مدت‌ها تصور می‌شد جعلی است و امپراتوری رومی که مدت‌هاست به نام اسپونسیان گم شده است، واقعاً معتبر است.

این سکه در ترانسیلوانیا، در رومانی امروزی، در سال 1713 کشف شد و اکنون در مجموعه The Hunterian در دانشگاه گلاسکو نگهداری می شود. چند سکه دیگر با همین طرح نیز در آنجا کشف شد. به دلیل ویژگی‌های طراحی خام و عجیب و کتیبه‌های درهم، از اواسط قرن نوزدهم اعتقاد بر این بود که آنها جعلی هستند.

در مطالعه جدید که در PLOS ONE منتشر شده است، محققان سکه Sponsion را با سایر سکه‌های رومی که در The Hunterian نگهداری می‌شوند، از جمله دو سکه که به‌عنوان واقعی شناخته شده‌اند، مقایسه کردند.

آنها مواد معدنی را بر روی سطح سکه یافتند که مطابق با مدفون شدن آن در خاک در مدت زمان طولانی و سپس قرار گرفتن در معرض هوا بود. این مواد معدنی توسط سیلیس در جای خود سیمان شدند، سیمان کردن که به طور طبیعی در مدت طولانی در خاک رخ می دهد. این تیم همچنین الگویی از سایش یافتند که نشان می‌دهد سکه در گردش فعال بوده است.

پروفسور پل ان پیرسون گفت: «تجزیه و تحلیل علمی این سکه‌های بسیار کمیاب، امپراتور Sponsian را از گمنامی نجات می‌دهد. شواهد ما نشان می‌دهد که او در زمانی که امپراتوری توسط جنگ‌های داخلی و سرزمین‌های مرزی توسط مهاجمان غارتگر تسخیر شده بود، بر رومن داچیا، یک پاسگاه منزوی معدن طلا، حکومت می‌کرد.

استان رومی داچیا، قلمرویی که با رومانی امروزی همپوشانی دارد، منطقه‌ای برای معادن طلای آن ارزشمند بود. مطالعات باستان شناسی نشان داده است که این منطقه در حدود سال 260 پس از میلاد از بقیه امپراتوری روم جدا شده است. اسپونسیان که توسط دشمنان محاصره شده بود، ممکن است یک افسر ارتش محلی بوده باشد که مجبور شد فرماندهی عالی را در طول یک دوره هرج و مرج و جنگ داخلی به عهده بگیرد و از مردم نظامی و غیرنظامی داچیا محافظت کند تا زمانی که نظم برقرار شود و استان بین سال‌های 271 و 275 پس از میلاد تخلیه شود.

ضرب سکه همیشه نماد مهمی از قدرت و اقتدار بوده است. به نظر می رسد اسپانسیان با درک این موضوع و ناتوانی در دریافت مسائل رسمی از ضرابخانه در رم، اجازه ایجاد سکه های تولید محلی را داده است که برخی از آنها تصویری از چهره او دارند تا از یک اقتصاد کارآمد در قلمرو مرزی منزوی خود حمایت کند.

هنگامی که این سکه ها در اوایل قرن هجدهم کشف شدند، تصور می شد که آنها اصیل هستند و در کنار سایر تقلیدهای سکه های رومی ساخته شده در خارج از حواشی امپراتوری طبقه بندی می شوند. با این حال، از اواسط قرن 19، نگرش تغییر کرد. سکه های موجود در انبار به دلیل شکل ظاهری آنها به عنوان جعلی رد شدند. این دیدگاه تا کنون پذیرفته شده بوده است.

مطالعه جدید اولین بار است که تجزیه و تحلیل علمی روی هر یک از سکه های اسپانسیان انجام می شود. این تیم تحقیقاتی از میکروسکوپ‌های قدرتمند در نور مرئی و فرابنفش، و همچنین میکروسکوپ الکترونی روبشی و طیف‌سنجی مطالعه نحوه جذب یا انعکاس نور در طول موج‌های مختلف برای مطالعه سطح سکه‌ها استفاده کردند.

تنها چهار سکه با ویژگی Sponsian شناخته شده است که تا به امروز باقی مانده است، که ظاهراً همه از گنجینه 1713 هستند. یکی دیگر در موزه ملی بروکنتال در سیبیو، رومانی است. تجزیه و تحلیل میکروسکوپی با بزرگنمایی بالا که در آنجا انجام شد، پس از تحقیق روی سکه در The Hunterian، شواهد مشابهی از اصالت را نشان داد.

چهار سکه طلا که توسط محققان تجزیه و تحلیل شده است، از جمله سکه اسپونسیان و دیگر سکه های رومی که قبلا به عنوان جعلی رد شده بودند، در The Hunterian در دانشگاه گلاسکو به نمایش گذاشته شده اند، در حالی که سکه Sponsian در موزه ملی بروکنتال نیز در معرض دید عموم قرار دارد.

مترجم: مهدی ایزدی

منبع: scitechdaily

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا