چرا خودرو صفر کم یاب است!

نهادهای دولتی کمی از درآمدهای کسب شده در تعرفه گمرکی بگذرند

به گزارش سیناپرس، وزارت صمت امید بسیاری داشت که با عرضه خودرو در بورس، ترمز رشد قیمت این کالای سرمایه ای تا حدی کشیده شود. بر اساس آنچه سیدجواد جهرمی، قائم‌مقام بورس کالای ایران، به رسانه ها اعلام کرده است ، از ابتدای سال تاکنون حدود 500 هزار دستگاه انواع خودرو اعم از باری و سواری در تالار شیشه ای عرضه شده است. به نظر می رسد ایران تنها کشوری در دنیا باشد که در آن خودرو به شکل وسیعی در بورس عرضه می گردد.

به عقید برخی کارشناسان، اما با توجه به رشد قیمت ها در این بازار ، به نظر نمی رسد که بورسی شدن اتومبیل، توانسته باشد بازار خودرو را به تعادل برساند. این درحالی است که پراید 111 امروز به قیمت تاریخی 214 میلیون تومان رسید و دیگر مدل های خودرو نیز در روزهای اخیر شاهد افزایش 1 تا چند میلیونی در قیمت ها بودند.

از سوی دیگر سخنگوی وزارت صمت به خبرگزاری دولت گفت:برخی خودروهای وارداتی به پشت مرز رسیده اند و روند تبلیغات محیطی آنها آغاز شده است. هنوز معلوم نیست که این وعده تا چه حد می تواند از افزایش بیشتر قیمت جلوگیری کند، اما انتظار می رود با ورود اولین خودروهای وارداتی، بازار خودرو واکنش مثبتی از خود نشان دهد.

سعید موتمنی رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو تهران در اینباره به خبرنگار خبرگزاری سیناپرس گفت: اگر بخواهیم تصویری کلی از چرایی رخدادهای اخیر در بازار خودرو ترسیم کنیم، باید گفت که بازار خودرو نیز تابعی از وضعیت کلی اقتصاد است، وقتی نرخ تورم افزایش می یابد و نرخ ارز و سکه جهشی است، نمی توان توقع داشت که این التهاب به دیگر بازارها نیز سرایت نکند بنابراین عامل روانی همیشه مهم بوده است؛ هر چند قیمت خودرو بیش از آنکه تحت تاثیر عوامل روانی یا نابسامانی اقتصادی باشد، از مکانیزم عرضه و تقاضا تاثیر می پذیرد.

موتمنی در ادامه افزود: طبق بررسی های اجمالی، قیمت کلیه محصولات خودرویی موجود در بازار کشور در حال حاضر در مقایسه با قیمت های آبان 1400 به صورت متوسط حدود 30 تا 35 درصد افزایش یافته است. دلیل ساده این افزایش قیمت هم این است که عرضه، جوابگوی تقاضای بازار نیست و کفه تقاضا بر عرضه می چربد. اگر شما در حال حاضر به یک واحد صنفی برای تهیه خودرو صفر مراجعه کنید، ممکن است شخص فروشنده مجبور شود که جستجوی عمیقی را در بازار آغاز کند تا خودرو مد نظر شما را بیابد، چون خودرو صفر برخی مدل ها در بازار کم یاب است.

این فعال حوزه خودرو با اشاره به تصمیم سیاستگذار برای عرضه خودرو در بورس گفت: ارائه خودرو در بازار بورس نیز نتوانست قیمت بازار و کارخانه را یکسان کند. برای مثال خودرو 207 که در بورس در نهایت با اضافه کردن مالیات ارزش افزوده با قیمت حدود 390 میلیون تومان به دست خریدار می رسد، در بازار حداقل 50 میلیون تومان گران تر فروخته می شود. قاطبه مردم و مصرف کننده نهایی هم امکان خرید از بورس را ندارند و مشاهده می شود که در بسیاری اوقات این واسطه ها هستند که از بورس خودرو خریداری می کنند.

موتمنی بیان کرد: اگر آمار عرضه خودرو در 3 سال گذشته را مرور کنیم، می بینیم که این تولید کننده بوده که در نهایت از عرضه قطره چکانی به بازار نفع برده، درحالی که همیشه هم ادعا می‌کنند که متضرر شده اند! چگونه است که تولید کننده خودرو در ایران با این بازار انحصاری و عرضه پر سود قطره چکانی همیشه مدعی است که زیان دیده، در حالی که ضرر کننده واقعی مصرف کننده ایرانی است که خودرو کم کیفیت را با گران ترین قیمت خریداری می کند.

رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو تهران همچنین گفت: دولت اگر واقعاً قصد دارد تا التهابات قیمتی در بازار خودرو را مدیریت کند، باید عرضه را افزایش دهد. این افزایش عرضه، هم می‌تواند از طریق تولید داخلی صورت گیرد و هم از طریق واردات؛ البته مصوبه اخیر واردات خودرو اگر درست اجرایی شود می تواند به کاهش قیمت ها کمک کند، اما باید دید که چه میزان تعرفه اعمال می شود و چه خودروهای وارد می شود. نهادهای دولتی اگر از مقداری از درآمد خود در تعرفه گمرکی بگذرند و به نفع مصرف کننده نهایی گذشت کنند، خودرو وارداتی با قیمت کمتری در داخل عرضه و طلسم قیمتی شکسته می شود.

وی اظهار کرد: خودرو تویوتا لندکروز 2022 با آپشن های عالی در حال حاضر در دنیا با قیمت حدود 2 میلیارد تومان به فروش می رسد، ما اما با این بودجه در داخل کشور تنها می توانیم خودروی چینی سوار شویم، این حقایق مصرف کننده را آزار می دهد و ناراضایتی او را از مسئولین افزایش می دهد. نمی توان با سیاست کهنه خودرویی در عصر حاضر این بازار را مدیریت کرد، مدیران و مسوولان باید نگرش خود را تغییر دهند و خواست مردم و مصرف کننده را در تصمیمات خود لحاظ کنند.

وی افزود: نمی شود که همیشه همه چیز به نفع چند تولید کننده بزرگ در داخل باشد.

گزارش:هیرش سعیدیان

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا