ردیابی گسترش ویروس ها با کمک برچسب زنی ژنتیکی پشه ها

به گزارش سیناپرس، بسیاری از بیماری های ویروسی از طریق پشه ها منتقل می شوند و در این میان ردیابی فعالیت پشه‌ ها و جلوگیری از گسترش بیماری ‌هایی مانند تب نیل غربی، زیکا و مالاریا کار آسانی نیست.

تیمی از پژوهشگران ایالت کلرادو ذرات DNA خوراکی و بی ضرری را طراحی کرده اند که می تواند به دانشمندان در تحقیق در مورد بیماری های منتقله از طریق پشه به روشی کاملا جدید کمک کند.

این کشف جدید ریشه در تحقیقات قبلی کریس اسنو، دانشیار دپارتمان مهندسی شیمی و بیولوژیکی و تیمش دارد. این تیم مطالعاتی در طول سال ‌ها، کریستال‌ های پروتئینی متخلخل و میکروسکوپی تولید کردند که از پروتئینی که در ابتدا در باکتری Camplyobacter jejuni یافت می‌شود، به خودی خود ایجاد می ‌شوند. این تیم از آن زمان در تلاش برای شناسایی کاربردهای مختلف ممکن برای این کریستال ها، مانند آزمایش فاضلاب با استفاده از آنها برای ردیابی ویروس ها بوده است.

به تازگی این محققان دریافتند که می‌ توانند رنگ‌ های فلورسنت یا دی ان ای مصنوعی را بدون شستشوی آن در این کریستال‌های غیرسمی وارد کنند.

دکتر کریس اسنو در این رابطه توضیح می دهد: ما به طور کاملاً تصادفی، ماده ای را پیدا کردیم که روی اسیدهای نوکلئیک بسیار محکم متصل می شود.  از این رو، تکه های دی ان ای می توانند به عنوان بارکد هایی عمل کنند که اطلاعات تخصصی را در خود نگه می دارند.

در سال ۲۰۱۷، ربکا کادینگ، دانشیار دپارتمان میکروبیولوژی، ایمونولوژی و آسیب شناسی، در مورد کار اسنو اطلاعاتی کسب کرده و از امکان استفاده از این فناوری در برچسب گذاری پشه ها الهام گرفت. از آن زمان، آنها تیم مشترک خود را به نام کریستال تاریک ایجاد کردند.به گزارش سیناپرس، این دو پژوهشگر چندین آزمایش انجام داده‌ اند که نشان می‌ دهد ایده اسنو می ‌تواند میلیون‌ ها پشه را برچسب‌ گذاری و ردیابی کند.

به گزارش سیناپرس،  این فناوری می ‌تواند حشرات کوچک را با خوردن زیست توده حاوی کریستال‌های دی ان ای از لاروها بگیرد. همانطور که پشه ها رشد می کنند، دی ان ای در روده آنها دست نخورده باقی می ماند و یک کد قابل خواندن ایجاد می کند که می تواند در آزمایشگاه ها از طریق روش هایی مانند واکنش زنجیره ای پلیمر بررسی و شناسایی شود. این روش می تواند حرکت حشره را در کل زندگی وی ردیابی کند.

کادینگ در این رابطه  توضیح می ‌دهد: ما می ‌توانیم نقشه ‌ای از منظره پشه‌ هایی که در یک منطقه خاص تولید می‌ شوند داشته باشیم و مراکز اصلی تولد پشه ها را شناسایی کنیم.

این تیم مطالعاتی در سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱، روش فوق الذکر را مورد آزمایش قرار داده و پشه‌ها را در شرق منطقه فورت کالینز ردیابی کردند. کادینگ و تیمش این کار را تابستان بعد در مناطق دیگر تکرار کردند و اکنون در حال مطالعه یافته های خود هستند. به گزارش سیناپرس،آن ها همچنین می ‌خواهند آزمایش‌ هایی را انجام دهند که در آن بیماری‌ های منتقله از طریق پشه، بررسی و کنترل شود.

شرح کامل این مطالعات در آخرین شماره مجله تخصصی PNAS Nexus منتشر شده است.

مترجم: جاوید خیرخواه