ایدز قابل انکار نیست

آموزش و پرورش به وظیفه ذاتی خود عمل کند

به گزارش سیناپرس، در روزهای گذشته خبری در صدر اخبار سلامت رسانه ها دیده شد که نشان از عدم توجه برخی مسوولین به حوزه سلامت جامعه داشت.«آموزش درباره ایدز در مدارس ممنوع»، خبری بود، شوکه کننده تر از آمار ایدز در کشور که بسیاری را به فکر فروبرد ،درحالی که آمار ایدز روز به روز در حال افزایش است چرا باید آموزش آن در مدارس ممنوع شود؟؟پس قرار است در مدارس ما چه چیزی به کودکان و سرمایه های آینده این مرز و بوم آموزش داده شود؟پس چه زمانی باید به افراد جامعه آگاهی داد تا از خطر های احتمالی دور بمانند.هرچند سالها است که ثابت شده آموزش و پرورش به وظیفه اصلی و ذاتی خود که آگاهی دادن است عمل نمی کند.

ایدز رنگ پوست، پیر و جوان، فقیر و غنی نمی شناسد؛ این بیماری در همه گروه های سنی و در همه جوامع بشری و با هر نوع تمایلات جنسی مشاهده می شود که جامعه ایران نیز از این امر مستثنی نیست.

طبق اعلام معاون پژوهشی مرکز تحقیقات ایدز ایران، هم اکنون بر اساس آمارهای تخمینی 55 هزار نفر از هموطنان ایرانی مبتلا به بیماری اچ.آی. وی هستند، اما اکنون تنها تعداد 23 هزار نفر از آنها ثبت شده است زیرا اغلب مبتلایان هنوز از بیماری خود آگاه نیستند. همچنین طبق آمارها 58 درصد این افراد از طریق اعتیاد تزریقی، 24 درصد از طریق رابطه جنسی محافظت نشده، 2 درصد از طریق فرآورده های خونی و 1.7 درصد نیز از طریق مادر به جنین، به این بیماری مبتلا شده اند.

بررسی های پژوهشگران این حوزه نشان داده که متاسفانه طی چند سال اخیر انتقال این بیماری از طریق رابطه جنسی محافظت نشده و پر خطر نسبت به دیگر روش های انتقال این بیماری پیشی گرفته است. این موضوع زنگ خطر شیوع بیماری اچ. آی. وی در گروه های سنی پر خطر جامعه را به صدا در آورده است از اینرو ضرورت آموزش و آگاهی بخشی جامعه نسبت به راه های پیشگیری این بیماری در سطح جامعه به ویژه در جوانان کشور دو چندان شده است.

به گزارش سیناپرس، ایدز بیماری مزمن و کشنده نیست. بیماری است که اگر فرد آگاهی لازم نسبت به آن داشته باشد و درمان شود، عمری مانند سایر افراد جامعه خواهد داشت اما اگر آموزش های لازم را نبیند و نسبت به بیماری خود اطلاعی نداشته باشد یا دیر هنگام برای مداوا مراجعه کند، کیفیت زندگی اش دستخوش تغییراتی می شود و زندگی برای او معنایی بسیار گسترده تر و تلخ تر از یک عبارت پیدا می کند. ایدز برای او معنای محرومیت از زندگی شاد و آرام و از دست دادن سلامتی پیدا می کند و او را در مسیر آینده ای دردناک و نامعلوم قرار می دهد.

بهترین روش پیشگیری از ایدز آموزش است

آگاهی نسبت به این بیماری در عصر حاضر که نوجوانان و جوانان تحت تاثیر شدید آثار رسانه هایی مانند ماهواره و اینترنت هستند، از اهمیت زیادی برخوردار است. گاهی این گروه سنی به دلیل طبیعتی ماجراجو، فقط به دنبال لذت و خوشی های لحظه ای هستند.

امروزه جوانان و نوجوانان، نیمی از افراد مبتلا به ایدز یا حامل اچ. آی. وی جهان را تشکیل می دهند که بر اساس آمارها هر روز نیز بر تعداد آنها افزوده می شود. دلیل اصلی این امر نیز ناآگاهی از راه های پیشگیری از ابتلا به ایدز و ناتوانی آنها در محافظت از خویش در مقابل آلودگی به اچ. آی. وی است.

هرچند به اذعان تمامی کارشناسان و متخصصان این حوزه، آموزش بهترین راه پیشگیری از افزایش ایدز در جامعه است اما چندی پیش الهه شعبانی، مدیرعامل موسسه احیای ارزش ‌ها از ممنوعیت فعالیت های آموزشی درباره ایدز در مدارس کشور خبر داد و گفت:«امسال با کارشناس ایدز آموزش ‌و پرورش صحبت کردیم و از آنها خواستیم در حوزه رویکرد جدید آموزش اچ.‌آی.‌وی با ما همکاری کنند اما آنها اعلام کردند که نامه‌ ای مبنی بر ممنوعیت آموزش درباره ایدز در مدارس به دست شان رسیده است. این موضوع واقعا تاسف ‌بار است زیرا پیامدها و تبعات منفی زیادی برای جامعه به بار می آورد».

قرار بود در سرفصل آموزش مهارت های زندگی بر اساس سن دانش آموزان مطالبی نسبت به اچ. آی. وی و رفتارهای پرخطر جنسی ارائه شود. حال سخن از ممنوعیت ارائه این مطالب در مدارس به میان آمده است. آیا اعمال محدودیت و بستن فضای اطلاع رسانی نسبت به این بیماری و رفتارهای پر خطر جنسی، زنگ هشداری برای جامعه به صدا در نمی آورد؟

دکتر مینو محرز، رئیس پیشین مرکز تحقیقات ایدز ایران و عضو پیوسته فرهنگستان علوم پزشکی ایران در این خصوص به خبرنگار سیناپرس گفت: باید نسبت به بیماری هایی که راه انتقال شان بیشتر از طریق برقراری تماس های جنسی است، اطلاع رسانی بیشتری شود. وقتی گروه سنی پر خطر( جوانان و نوجوانان) آگاهی راجع به رابطه جنسی امن و ناامن نداشته باشد، می تواند دیگران را نیز مبتلا به بیماری های عفونی از جمله اچ. آی. وی کنند.

این متخصص بیماری‌های عفونی افزود: تنها راه پیشگیری از بیماری های عفونی در کشور آموزش است. این گروه سنی پرخطر باید آموزش های لازم را ببینند و نسبت به این بیماری های عفونی آشنایی داشته باشند. اگر دانش آموزی رفتارهای پرخطر را نشناسد و راه های انتقال بیماری ایدز را یاد نگیرد، طبیعتا می تواند با انجام رفتاری پرخطر دیگران را نیز مبتلا کند، زیرا این بیماری طی چند سال نخست بدون علامت است؛ این افراد هنگام ازدواج یا دوران بارداری با مثبت اعلام شدن نتیجه آزمایش ها متوجه بیماری خود می شوند در حالی که افراد نبایددر این مرحله متوجه بیماری شان شوند بلکه زودتر با آگاهی باید مطلع می شدند.

این استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران اظهارداشت: این بیماری هرچه زودتر شناسایی شود، قابل درمان تر است و فرد می تواند زندگی عادی مانند سایر افراد داشته باشد اما اگر فردی که مبتلا می شود و به دنبال درمان خود نرود یا دیر مراجعه کند، امکان مرگ و میر آن بسیار زیاد است. این در حالی است که در گذشته برای این بیماری درمانی وجود نداشت اما امروزه اگر زود تشخیص داده شود و فرد تحت درمان قرار بگیرد، به هیچ وجه مرگبار نیست.

خطر در کمین کودکان کار است

محرز خاطرنشان کرد: خوشبختانه اکنون با انجام آزمایش اچ.آی. وی انتقال این بیماری از مادر به جنین هنگام زایمان یا شیردادن به صفر رسیده است، زیرا اگر آزمایش اچ.آی. وی مادر مثبت باشد، او تحت درمان قرار می گیرد و دیگر کودکی مبتلا به این بیماری متولد نمی شود.

وی یادآورشد: اغلب این بیماری در گروه سنی زیر 14 سال کمتر دیده می شود. هرچند پیش از این برخی از کودکان مبتلا به هموفیلی به دلیل استفاده از فرآورده های خونی آلوده مبتلا به این بیماری شده اند. طی سال های گذشته نیز برخی دیگر از کودکان نیز از طریق مادر به این بیماری مبتلا شده ‌اند. متاسفانه این بیماری خیلی زود در آنها بروز یافت و زندگی آنها را تحت شعاع قرار داد.

وی تصریح کرد: هرچند برخی از این نگرانی ها کاسته شده اما متاسفانه احتمال شیوع این بیماری در بین کودکان کار، کودکانی که اغلب سر چهار راه ها به امر و معاش می پردازند، خیلی زیاد است. طبق مطالعاتی که ما انجام داده ایم، تعدادی از این کودکان مورد سوء استفاده جنسی قرار می گیرند، بنابراین خطر ابتلا به این بیماری در کمین کودکان کار قرار دارد.

عضو پیوسته فرهنگستان علوم پزشکی به سیناپرس گفت: در تمام نقاط دنیا این بیماری از طریق اطلاع رسانی های مستمر و شفاف کنترل شده است. اگر این نوع اطلاع رسانی ها در جامعه مستمر و شفاف نباشد، ضمن اینکه فرد مبتلا به خاطر برچسب اشتباه نمی تواند زندگی راحتی را تجربه کند، به علت اطلاع رسانی ناکافی و عدم آگاهی افراد به راحتی بیماری می تواند به دیگران نیز منتقل شود.

وی افزود: بیماری ایدز قابل انکار نیست و در تمام نقاط دنیا وجود دارد و تنها راه پیشگیری از آن اطلاع رسانی و آگاهی بخشی هایی است که باید استمرار داشته باشد.

وی در پایان اظهار کرد: خوشبختانه به علت اجرای برنامه های آموزشی کاهش آسیب ها در ایران،از طریق اعتیاد میزان ابتلای افراد به بیماری ایدز کاهش یافته است. پیش از این اعتیاد و تزریق سرنگ آلوده از جمله مهمترین عوامل ابتلا افراد به بیماری ایدز بود، اما اکنون عامل اصلی برقراری تماس جنسی است که باید راه های برقراری ارتباط های جنسی سالم و غیرسالم به افراد جامعه به خصوص گروه سنی نوجوانان و جوانان آموزش داده شود.

گزارش: فرزانه صدقی 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا