موش های آزمایشگاهی با قابلیت تشخیص بوی مواد شیمیایی

دانشمندان به دنبال این هستند که بتوانند موش های آزمایشگاهی را از نظر ژنتیکی به نحوی تغییر بدهند که این موش ها بتوانند نسبت به بوهایی خاص و مواد شیمیایی ویژه ای از خود عکس العمل نشان بدهند. به این ترتیب محققان برای انجام این پروژه ابتدا به دنبال راهکاری مناسب گشته و پس از نتیجه گیری، ژن های بویایی انسان را به درون دی ان ای موش ها تزریق کردند. نتیجه این امر نیز این بوده است که دانشمندان کال هانتر از دانشگاه نیویورک توانسته اند تا گونه جدیدی از موش ها را با قدرت بهینه سازی شده و تقویت شده بویایی بسازند.

نتیجه این پژوهش این بوده است که موش های دستکاری شده ژنتیکی حاصل از فرایند کاری این دانشمندان، نسبت به مواد شیمیایی خاصی مانند ماده OR1A1، یکصد برابر موش های عادی حساس بودند.

هدف از این تحقیق در یک مقاله ویژه علمی به صورت کامل شرح داده شده است. پاول فینستین و شارلون دی هالاست به عنوان دو راهبر این تحقیقات در این باره گفته اند که این طرح در حقیقت نقشه ای برای نشان دادن این است که سیستم بویایی انسان چگونه کار می کند.

انسان ها تقریبا دارای 350 ژن هستند که به صورت انحصاری در خدمت قوای بویایی آنها هستند و به گیرنده هایی مجهز هستند که نسبت به ماد شیمیایی خاصی در هوا حساس هستند و می توانند موجب شناسایی بوی مواد مختلف شیمایی در مغز انسان ها شوند. حال موش ها با توجه به داشتن یک هزار و 200 ژن مربوط به قوه بویایی، به صورت بدیهی در این زمینه به مراتب از انسان ها بهتر عمل می کنند.

نتیجه این پژوهش این بوده است که موش های دستکاری شده ژنتیکی حاصل از فرایند کاری این دانشمندان، نسبت به مواد شیمیایی خاصی مانند ماده OR1A1، یکصد برابر موش های عادی حساس بودند. حال هدف این دانشمندان این است که با استفاده از همین رویکرد، این روش را برای تک تک ژن های مسئول بویایی انسان به کار ببرند.

به این ترتیب می توان به موش هایی دسترسی پیدا کرد که می توانند مواردی مانند کم بودن قند خون، سرطان، مواد منفجره و غیره را به راحتی شناسایی کنند.

منبع: engadget

ترجمه: آناهیتا عیوض خانی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا