برنامه صندوق نوآوری برای تامین مالی شرکتهای کوچک و بزرگ دانش‌بنیان

 دکتر بهزاد سلطانی در حاشیه مراسم کلنگ‌زنی یکی از واحدهای تحقیق و توسعه شرکتهای دانش بنیان و بازدید از بخش‌های تحقیقاتی این شرکت با تاکید بر این که تاریخچه شرکتها می‌تواند زمینه یادگیری برای سایر شرکتها باشد، افزود: در درس‌های مدیریت تکنولوژی در دنیا معمولا از تجارب موفقیت‌های شرکت‌های بزرگ سخن به میان می‌آید که در کشور ما نیز از تجارب شرکت گوگل مثال زده می‌شود.

وی با انتقاد از این که هیچ گاه تجربیات موفق شرکتهای داخلی در مباحث مدیریت تکنولوژی مطرح نمی‌شود، خاطرنشان کرد: از این رو لازم است تا تجارب داخلی مستندسازی و در دروس دانشگاهی به دانشجویان عرضه شود.

سلطانی با تاکید بر اینکه کشور اگر بخواهد به لحاظ اقتصادی پیشرفت کند، تنها با بخش خصوصی میسر می‌شود، ادامه داد: برکت کشور حاصل از تعداد زیاد، پرثمر و با کیفیت شرکت‌ها و موسسات خصوصی است، از این رو هر چه تعداد شرکتهای خصوصی در کشور بیشتر شود برکات کشور نیز افزایش می‌یابد.

وی در عین حال توسعه شرکتهای خصوصی و دانش بنیان در کشور را نیازمند فرهنگسازی دانست و گفت: ایجاد و توسعه شرکتهای دانش بنیان خصوصی با همت فارغ‌التحصیلان دانشگاهی صورت می‌گیرد و باید این فرهنگ نهادینه شود که از هر 10 دانشجوی فارغ‌التحصیل یک شرکت دانش بنیان متولد شود.

رییس صندوق نوآوری و شکوفایی با اشاره به تلاش‌های صورت گرفته برای ایجاد شرکتهای دانش بنیان یادآور شد: با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری 2 هزار و 300 شرکت، دانش بنیان شدند که این تعداد از عرضه 7 هزار درخواست برای احراز دانش بنیانی به معاونت علمی نهایی شده‌اند.

سلطانی با تاکید بر این که ظرفیت کشور ما بیش از این تعداد است، اضافه کرد: ایران از لحاظ تعداد فارغ التحصیلان مهندسی در دنیا رتبه سوم را دارد، ولی تعداد شرکتهای خصوصی ما نسبت به شرکتهای اروپایی که تعداد فارغ‌التحصیلان مهندسان آنها نصف کشور ایران است، کمتر است.

وی با بیان این که این وضعیت در حوزه رشته‌های علوم انسانی بدتر است، ادامه داد: حلقه ساختاری و مفقود اعتبار میان صنعت و دانشگاه شرکتهای دانش بنیان است از این رو مشاهده می‌کنیم که در دنیا تنها 5 درصد از فارغ‌التحصیلان دوره‌های دکتری به عنوان عضو هیات علمی دانشگاه‌ها مشغول به فعالیت می‌شوند.

به گفته وی، 95 درصد از این فارغ‌التحصیلان اقدام به ایجاد شرکتهای خصوصی می‌کنند؛ یعنی این افراد در حوزه تولید و کاربرد وارد می‌شوند.

سلطانی با تاکید بر این که باید این فرهنگ در کشور نهادینه شود که فارغ‌التحصیلان دوره دکتری الزاما نباید استاد دانشگاه باشند، ادامه داد: ‌از جمله ثروت‌ها و مزیت‌های کشور آموزش عالی و تعداد فارغ‌التحصیلان آن است، ولی هرگز یاد نگرفتیم که این ثروت را تبدیل به ثروت مادی کنیم.

سلطانی با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری و دولت یاد‌آور شد: حرکت به سمت تبدیل ایده به ثروت از تاکیدات مقام معظم رهبری و دولت است و اعتباراتی که در دو سال اخیر به صندوق نوآوری و شکوفایی داده شده، در این دولت بوده است و این درحالی است که کشور با کمبودهای جدی مالی روبرو بوده است.

وی راه رهایی کشور از نفت را ایجاد شرکتهای دانش بنیان بزرگ و ثروت‌آفرینی ذکر کرد و یادآور شد: این که سود شرکتها در بخش‌های تحقیق و توسعه آنها استفاده شود، می‌تواند به عنوان یک دستورالعمل از سوی دولت مورد توجه قرار گیرد.

سلطانی در این باره توضیح داد: بر این اساس دولت برای شرکتهایی که سود خود را صرف تحقیق و توسعه فعالیت‌های خود می‌کنند، می‌تواند مشوق‌هایی در زمینه مالیاتی و یا نظام بانکی در نظر بگیرد.

وی از محققان حاضر در این مراسم درخواست کرد که پیش‌نویسی در این زمینه تدوین کنند و آن را به صندوق نوآوری و شکوفایی ارائه دهند تا این صندوق بر اساس آن پیگیری‌های لازم را انجام دهد.

رییس صندوق نوآوری و شکوفایی با اشاره به حمایت‌های این صندوق در زمینه صدور تضامین مالی افزود: بر اساس تجربه‌ها، شرکت‌های نوپا در ابتدای راه نباید اقدام به وام کنند. چرا که در هر مرحله از فعالیت این شرکتها همچون مرحله رشد، بلوغ و حتی زوال آنها، باید به شیوه‌های متفاوتی از آنها حمایت شود.

سلطانی با تاکید بر این که از زمان شروع سودآوری یک شرکت تا انتهای عمر آنها از طریق سود کشور تامین مالی صورت می‌گیرد، اظهار کرد: زمانی که شرکتهای کوچک اقدام به اخذ وام از نظام بانکی می‌کنند، باید تضامین مالی ارائه دهند از این رو این شرکتها با مشکلات زیادی مواجه می‌شوند. برخی از این شرکتها برای رفع این مشکل به سمت VC‌ها حرکت کردند.

سلطانی ادامه داد:‌ به این معنا که این شرکت‌ها سهام خود را به شرکتهای مالی و سرمایه‌گذاری جسورانه واگذار می‌کنند، به این ترتیب سرمایه‌گذاری جسورانه و یا خطرپذیر به شرکت تزریق می‌شود.

وی عدم نیاز به تضمین را ازجمله مزایای این روش دانست و خاطرنشان کرد: علاوه بر آن با فروش این سهام، نماینده صندوق در این شرکت‌های نوپا حاضر می‌شود که از این طریق تجربیات کاری و مدیریتی با این شرکتها به اشتراک گذاشته می‌شود؛ ضمن آن که پس از 5 سال در صورتی که شرکت موفق شود، بر اساس سود، نماینده صندوق سهمی را دریافت می‌کند و از شرکت خارج می‌شود.

سلطانی اضافه کرد: در صورتی که شرکت شکست بخورد، بر اساس اساسنامه صندوق شکوفایی و نوآوری، سوخت این سرمایه‌گذاری خطرپذیر برای صندوق و دولت قابل قبول است.

رییس صندوق نوآوری و شکوفایی با تاکید بر اینکه در دو سال آینده درصدد هستیم تا به جای اعطای وام به شرکتهای نوپا آنها را وارد این صندوق‌ها کنیم، ابراز امیدواری کرد که در آینده کشور به سمتی حرکت کنیم که شرکتهای بزرگ نیز برای تامین مالی خود به جای ارائه تضامین مالی، روش‌های دیگری را اتخاذ کنند.

سلطانی با بیان این که اگر شرکتی 62 درصد سهام خود را به فروش برساند، در مرزهای دانش حرکت کرده است، ادامه داد: شرکت باریج اسانس نیز 3.5 درصد از فروش خود را صرف تحقیق و توسعه کرده و امیدوارم در آینده بتواند با شرکتهای فرانسوی فعال در این زمینه رقابت کند و برای کشور سودآوری داشته باشد.

رییس صندوق نوآوری وشکوفایی همچنین پیشنهاد کرد تا شرکتهای بزرگ دانش بنیان با خرید بخشی از سهام شرکتهای کوچک اقدام به توسعه فعالیتهای تحقیقاتی کنند. وی با اشاره به مزیت‌های این روش خاطرنشان کرد: اعمال این روش علاوه بر آن‌که پولی به شرکتهای کوچک دانش‌بنیان تزریق می‌کند، موجب می‌شود شرکتهای بزرگ نیز بتوانند فعالیتهای شرکتهای کوچک و نوپا را به سمت پروژه‌های بزرگ و هدفمند هدایت کنند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا