عایق های حرارتی کوره های صنعتی تولید شد

علی معتمدزادگان، رئیس پارک علم و فناوری مازندران در گفتگو با  مهر با اشاره به یکی از دستاوردهای محققان در این پارک گفت: پژوهشگران یک شرکت دانش بنیان در این پارک موفق به ساخت بردهای کلسیم سیلیکاتی مورد استفاده در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی شدند.

وی افزود: بردهای کلسیم سیلیکاتی یا تخته های کلسیم سیلیکاتی از جمله قطعات نسوز با دانسیته زیر ۳۰۰ کیلوگرم بر مترمکعب بوده که تاکنون در کشور تولید نمی شده ولی اکنون محققان در این شرکت برای اولین بار این بردها را به تولید رساندند.

معتمدزادگان ادامه داد: اکنون نه به لحاظ تکنولوژیکی و نه به لحاظ مواد اولیه هیچ وابستگی به کشورهای دیگر برای تولید بردهای کلسیم سیلیکاتی یا عایق های حرارتی کوره های صنعتی وجود نداریم؛ همچنین این بردها با هر قیمت و دامپینکی قابل رقابت و مقابله هستند.

سید مجتبی رضوی، قائم مقام مدیر عامل عضو هیات مدیر شرکت دانش بنیان تولید کننده بردهای کلسیم های سیلیکاتی نیز در باره این موضوع به خبرنگار مهر گفت: برای جلوگیری از هدررفت حرارت کوره های صنعتی نفت، گاز، پتروشیمی، فولاد و … معمولا از ایزولاسیون حرارتی یا عایق های حرارتی استفاده می شود.

وی افزود: یکی از بهترین عایق هایی که برای لایه های پشت کوره وجود دارد بردهای کلسیم سیلیکاتی یا تخته های کلسیم سیلیکاتی هستند که معمولا جزء اقلام وارداتی کشور محسوب می شود.

رضوی با بیان اینکه از این رو موفق شدیم بعد از انجام ۴ سال کار تحقیقاتی و علمی به ساخت این عایق های حرارتی کوره های صنعتی دست یابیم، گفت: این تخته ها تا کنون  و در حال حاضر از کشورهای دیگر وارد می شود و سالانه هم بابت همین قضیه ۱۰ میلیون دلار ارز برای ورود این تخته ها از کشور خارج می شود تا طرح های نفتی، گازی، فولاد و سیمان، پتروشیمی کشور اجرایی شوند.

وی با بیان اینکه ما توانسته ایم بعد از کسب دانش فنی ساخت این عایق های حرارتی آن را به تولید انبوه برسانیم، عنوان کرد: سالانه ۵ تا ۱۰ هزار مترمکعب برد کلسیم سیلیکاتی در کشور نیاز است که ما با توجه به اینکه صاحب تکنولوژی هستیم می توانیم نیاز کشور را تامین کنیم.

 وی  یادآور شد: اولین فروش این شرکت دانش بنیان به صنعت فولاد بوده است.

رضوی گفت: این محصول به عنوان عایق حرارتی تکمیل کننده سبد کالایی این رده بوده و به عنوان لایه پسین در نسوز چینی کوره های صنایع نفت، گاز، پتروشیمی و … مورد استفاده قرار می گیرد.

وی اظهار داشت: ظرفیت صادراتی این محصول نیز با توجه به بومی شدن مواد اولیه و ماشین آلات و امکان رقابت قیمتی و کیفی مناسب با رقبای چینی بسیار قابل ملاحظه است.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا