6 ماهگی، اولین نوبت ویزیت دندانپزشکی

دکتر نسترن خسروی در گفت و گو با سیناپرس افزود: برخی از دندانپزشکان اطفال نیز بر این عقیده اند که با ظهور اولین دندان در دهان کودک، مراجعه به دندانپزشکی ضرورت پیدا می کند.

این متخصص نوزادان و کودکان با بیان اینکه بعد از شش ماهگی، اولین دندان ها در دهان کودک بیرون می زند، خاطرنشان کرد: چون در این زمان، دندان می خواهد از داخل لثه ها خارج شود، تورم و خارش شدید لثه ها امری طبیعی است.

وی ادامه داد: به هنگام دندان درآوردن کودکان، ممکن است اسهال و تب نیز اتفاق بیفتد، زیرا کودک در زمان دندان درآوردن و به دلیل خارش شدید لثه ها، هر چیزی را که پیش دست خود می بیند، به دهان وارد می کند. همین مساله باعث انتقال آلودگی به دهان شده و به دنبال آن، کودک دچار تب و اسهال می شود.

خسروی یادآور شد: بروز تب و اسهال در زمان دندان درآوردن کودک، یک امر قطعی نیست. در برخی از کودکان این علایم ظاهر می شود و در برخی دیگر، چنین علایمی بروز پیدا نمی کند. همچنین این علایم از دندانی به دندان دیگر نیز تغییر می کند. به این معنا که ممکن است یک کودک به هنگام درآوردن برخی دندان ها، دچار تب شود، اما زمان درآوردن برخی دیگر از دندان ها، تب نداشته نباشد.

وی اظهار داشت: برای کمتر شدن درد به هنگام درآمدن دندان کودکان، می توان از ژل های بی حس کننده و داروهای تب بر نیز استفاده کرد. البته به هنگام بروز تب یا اسهال، حتما باید به پزشک اطفال مراجعه کرد.

این متخصص نوزادان و کودکان در خصوص بهداشت دهان و دندان توصیه کرد: والدین بهتر است روزانه با گاز استریل، حوله ای تمیز و یا مسواک انگشتی، لثه ها و دندان های کودک را تمیز کنند تا دهان کودک از آلودگی ها پاک شود. همین مساله دندان های کودک را از پوسیدگی در امان نگاه می دارد.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران تاکید کرد: بهتر است به هنگام دادن قطره آهن، کودک را به پهلو خوابانده و قطره آهن را با قطره چکان کنار لثه ها بچکانید تا با دندان ها برخورد نکند. چرا که در غیر این صورت، باعث تیرگی رنگ دندان ها شده و تا زمانی که این دندان های شیری در دهان کودک وجود دارد، این تیرگی چهره ناپسندی به دندان های کودک می دهد.

 

گفتگو: مریم طالبی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا