روباتی با قابلیت جراحی دقیق تر از انسان

بسیاری از پزشکان حتی در ذهن خود نیز نمی توانند تصور کنند که جایگاه خود را به یک روبات تحویل بدهند ولی بسیاری از متخصصان فناوری به دنبال ساخت روبات هایی هستند تا بخشی از فعالیت های پیچیده و فرسایشی پزشکی مانند جراحی را بر عهده آنها بگذارند.

در این میان به تازگی مرکز ملی پزشکی کودکان ایالات متحده آمریکا و دانشگاه جانز هاپکینز دست به دست هم داده اند تا بتوانند یک جهش بزرگ در ارتباط صنایع روباتیک و پزشکی ایجاد کنند. نتیجه این امر نیز طراحی روبات ویژه ای بوده است که با نام STAR نامیده می شود و در حقیقت یک بازوی روباتیک برای انجام جراحی های خاص است.

این بازوی روباتیک به تازگی در آزمایشی رسمی مورد بررسی قرار گرفته است که نتیجه به دست آمده نشان دهنده کیفیت کاری بسیار مناسب آن داشته است. در این آزمایش، به جای استفاده از انسان، از یک خوک استفاده شده است زیرا ساختار پوست و الیاف بدن انسان و خوک دارای شباهت هایی با یکدیگر هستند.

این روبات در این جراحی به صورت کاملا مستقل توانست بدون نیاز به کمک سایر افراد اقدام به بخیه زدن محل باز شده برای جراحی کرده و این کار را با دقتی انجام بدهد که عملا او را از بسیاری از جراحان جهان متمایز می سازد. دقت این بازوی روباتیک به واسطه استفاده از یک دوربین بررسی میدان نوری به دست می آید که با شناسایی نور فلورسنت موجود بر روی نقاط خاص پوست، مناطقی را شناسایی می کند که عملا دیدن آنها در شرایط عادی دشوار خواهد بود.

منبع: Engadget