هشدار درباره عوارض استفاده از بتادین در زایشگاه‌ها

به گزارش ایسنا ، دکتر شهین یاراحمدی در حاشیه کارگاه کشوری پورتال برنامه کم​کاری تیروئید نوزادی و در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: بیماری کم​کاری تیروئید نوزادی علل مختلف دارد که بر اساس مطالعه انجام شده؛ اولین مشکل موثر در بروز این بیماری، اختلال در ید شناخته شد. وجود نمک​های فاقد استانداردهای لازم از نظر میزان ید، یکی از عوامل تأثیرگذار در این زمینه است.

وی ادامه داد: همانطور که می​دانید بتادین حاوی مقادیر بسیاری ید است و یکی از مشکلاتی که وجود دارد، استفاده از آن در زایشگاه​ها است و ید به این واسطه از سطح پوست مادر باردار جذب بدن وی شده و بر نوزاد تأثیر می​گذارد. همچنین ضد عفونی کردن ناف نوزاد با بتادین نیز از دیگر عوامل تأثیرگذار بر کم​کاری تیروئید نوزادان به شمار می​رود.

رییس اداره غدد و متابولیک وزارت بهداشت، گفت: از دیگر عوامل مؤثر در بروز این بیماری، کمبود ید در آب و خاک منطقه، ازدواج​های فامیلی، زایمان به روش سزارین و مصرف برخی داروها توسط مادران باردار و ایجاد مشکلات تیروئیدی در این افراد است.

یاراحمدی افزود: شیوع این بیماری در کشور، بالا بوده ولی به همان میزان این شیوع در دنیا نیز رو به افزایش است. بنابراین برنامه غنی​سازی نمک باید با شدت بیشتری انجام شود. البته تحریم​ها موجب شده قیمت ید چندین برابر شود و امکان خرید آن برای کارخانجات تولید نمک میسر نباشد. همچنین متاسفانه نظارت​ها در این زمینه ضعیف شده و نمک​های زیرپله​ای وارد جامعه شده است.

وی بر تقویت آموزش سلامت به جامعه تأکید کرد و افزود: در برنامه ارتقای سلامت مادران باردار، میزان دفع ید ادراری سنجیده و مشخص شد میزان این ید بسیار پایین است و این نشان‌دهنده آن است که ید کمی به بدن مادر باردار می​رسد. بنابراین در جریان این برنامه، به زودی مولتی ویتامین​های حاوی ید به مادران باردار داده خواهد شد.

رییس اداره غدد و متابولیک وزارت بهداشت گفت: با توجه به اهمیت موضوع، در سال آینده مشکلات تیروئیدی مادران باردار با اجرای برنامه​ای مناسب مدیریت خواهد شد. از جمله برنامه​های موفق در زمینه کم​کاری تیروئید، غربالگری کم​کاری تیروئید نوزادی بوده است که دانشگاه علوم​پزشکی جندی​شاپور اهواز هم در این زمینه بسیار موفق کار کرد و جمعیت نوزادان را به طور کامل تحت پوشش این برنامه قرار داد.

یاراحمدی اظهار کرد: غربالگری هیچگونه ضرری برای نوزاد ندارد و بهترین روش برای تشخیص بیماری کم​کاری تیروئید، همان غربالگری است. از آنجا که تکامل مغزی نوزاد در سه سال اول زندگی صورت می​گیرد تشخیص این بیماری در ابتدای تولد بسیار حائز اهمیت است زیرا با تشخیص به موقع و درمان سریع آن، از عقب​ماندگی ذهنی نوزاد در سال​های بعد زندگی جلوگیری می​شود. بنابراین وزارت رفاه می​تواند به جای صرف هزینه​ها برای افراد عقب​مانده ذهنی آینده، ما را در پیشبرد اهداف برنامه غربالگری برای پیشگیری از عقب​ماندگی ذهنی یاری رساند.

وی اظهار کرد: یکی از ویژگی​های شاخص برنامه غربالگری کم​کاری تیروئید نوزادی در کشور این است که همه نوزادان ایرانی و غیرایرانی تحت پوشش غربالگری قرار گرفتند. این در حالی است که این برنامه در کشورهای دیگر با این وسعت انجام نمی​شود.

 

 

 

 
 
No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا