کشف دوپینگ مکانیکی دوچرخه سواران با دوربین حرارتی

امروزه فناوری در ورزش های حرفه ای به عنوان ابزاری برای رسوا کردن ورزشکارانی که با تقلب به سراغ پیروزی می روند به کار گرفته می شود. در این میان ورزش دوچرخه سواری به شدت با بحرانی به نام استفاده از دستگاه های تقویت حرکتی دوچرخه دست به گریبان است. این نوع از تقلب به نحوی است که افراد با قرار دادن یک موتور محرکه درون دوچرخه خود، بخشی از مسیر را بدون نیاز به رکاب زدن و صرف انرژی طی می کنند.

در تحقیقات مشترک انجام گرفته توسط روزنامه کوریر دلا سرا (Corriere della Sera) ایتالیا و تلویزیون استید 2 (Stade 2) فرانسه، متخصصان توانستند با استفاده از دوربین های حرارتی پیشرفته به شناسایی دوپینگ های مکانیکی سیستماتیک به کار رفته در دوچرخه های 7 دوچرخه سوار حرفه ای بپردازند.

حال بار دیگر استفاده از فناوری به کار آمده و این مشکل توسط متخصصان حل شده است. ماجرا از این قرار است که در تحقیقات مشترک انجام گرفته توسط روزنامه کوریر دلا سرا (Corriere della Sera) ایتالیا و تلویزیون استید 2 (Stade 2) فرانسه، متخصصان توانستند با استفاده از دوربین های حرارتی پیشرفته به شناسایی دوپینگ های مکانیکی سیستماتیک به کار رفته در دوچرخه های 7 دوچرخه سوار حرفه ای بپردازند.

متخصصان با انجام تحلیل های پیشرفته بر روی این تصاویر متوجه شدند که 5 تن از شرکت کنندگان در این دوره از مسابقات بر روی دوچرخه های خود سیستمی دارند که 250 وات قدرت اضافه به موتور دوچرخه وارد می کند همچنین دو نفر دیگر از این شرکت کنندگان نیز سیستم های قدرتی جدیدتر و پیچیده تری را بر روی چرخ عقب دوچرخه های خود نصب کرده بودند.

البته هویت این افراد توسط این رسانه ها فاش نشده است ولی می توان انتظار داشت که گزارشی مفصل به کمیته برگزاری مسابقات ارسال شود که بدون شک موجب محرومیت این افراد از ادامه مسابقات دوچرخه سواری خواهد شد.

 منبع: Gizmodo

ترجمه: آناهیتا عیوض خانی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا