ساخت پوست مصنوعی روباتیک با قابلیت انتقال نور

با پیشرفت روز افزون و چشمگیر در علم روباتیک هر روز شاهد گسترش این فن آوری و تحقیقات جدید در این حوزه هستیم . به تازگی تیمی از دانشمندان و محققان در دانشگاه کرنل  اقدام به طراحی پوستی برای پو شاندن بدن روبات ها کرده اند که تا شش برابر اندازه خود امکان کشش داشته و نور به راحتی از آن عبور می کند .

کنترل این پوست الاستیکی با مجموعه ای از خازن ها است که به وسیله سلول های لاستیکی با پیکسل های بسیار نازک طراحی شده است . این پیکسل ها همانند ساندویچ به صورت لایه لایه  قرار دارند و با الکترود هیدروژلی شفافی از جنس سیلیکون احاطه شده اند .

گفتنی است طراحان و دانشمندان فوق برای ساخت این پوست با قابلیت های ذکر شده از پوست هشت پا الهام گرفته اند .  به گفته پژوهشگران این پوست با قابلیت کشش بالا و حساسیت به نور می تواند بعد از به کار گیری توسط روبات ها در زمینه های بهداشت و درمان ، حمل ونقل و ارتباطات الکترونیکی مورد استفاده و بهره برداری قرار گیرد.

راب شفرد مهندس مکانیک و استادیار دانشگاه کرنل و یکی از اعضای این تیم مطالعاتی در رابطه با پوست مصنوعی فوق الذکر گفت : این پوست انعطاف بیشتری به بدن روبات ها داده و در عین حال قابلیت تغییر رنگ و تغییر شکل را برای روبات های مختلف فراهم می کند.

کنترل این پوست الاستیکی با مجموعه ای از خازن ها است که به وسیله سلول های لاستیکی با پیکسل های بسیار نازک طراحی شده است . این پیکسل ها همانند ساندویچ به صورت لایه لایه  قرار دارند و با الکترود هیدروژلی شفافی از جنس سیلیکون احاطه شده اند . این طراحی پیچیده علاوه بر خواصی که در بالا ذکر شده این امکان را به روبات ها میدهد که با لمس کردن توان پاسخگویی مناسب را از خود بروز دهند . در نهایت تغییر رنگ به فراخور شرایط و تعامل با انسانها در این روبات ها ظاهر می شود .

دکتر شفرد و تیمی متشکل از دانشجویان او در ادامه قصد دارند که با ترکیب این فن آوری اندامی تنومد و عضلانی برای روبات ها طراحی کنند .

وی در پایان اظهار داشت : با حضور بیش از پیش روبات ها در زندگی ما ، نیاز به  روبات هایی با قابلیت های گوناگون و ارتباط عاطفی و حسی با انسان ها  احساس خواهد شد و این پژوهش در راستای چنین اهدافی پی ریزی شده است .

منبع : وبسایت دانشگاه کرنل cornell.edu

ترجمه: احسان محمدحسینی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا