حفاظت از نیروی انسانی نخبه از مهم‌ترین وظایف دانشگاه‌هاست

 هوشنگ طالبی در آیین اختتامیه یازدهمین جشنواره و نمایشگاه پژوهش و فناوری در استان اصفهان با تاکید بر توجه به نیروی انسانی در تمام دانشگاه‌های کشور اظهار کرد: بسیاری از کشورهای صنعتی جهان از موهبت منابع طبیعی مانند آنچه در ایران به وفور وجود دارد بی‌بهره هستند اما برای رسیدن به موفقیت و باقی ماندن در رقابت علمی همه توجه خود را در استفاده از نیروی انسانی خود متمرکز کرده‌اند و بر این مبنا به پیشرفت‌هایی نیز دست یافته‌اند.

وی نیروی انسانی را سرمایه بزرگ کشور و نقطه آغازگر پژوهش‌های مفید و کارآمد دانست و افزود: بر این اساس حفاظت و صیانت از نیروی انسانی نخبه یکی از اصلی‌ترین وظایف دانشگاه‌هاست. تربیت نیروی متخصص یکی از اصلی‌ترین نیازهای حال حاضر کشور است و به پرتو همین نیروی انسانی بوده که امروز کشور از لحاظ تولید علم در مرتبه قابل قبولی در منطقه و جهان ایستاده و حتی توانسته بر حقوق بنیادین خود مانند غنی سازی صلح آمیز هسته‌ای بایستد و از آن پاسداری کند.

رییس دانشگاه اصفهان با بیان اینکه دولت و مجلس باید بیش از همیشه به امر پژوهش در دانشگاه‌ها توجه کند، گفت: سهم پژوهش در پایان برنامه پنجم توسعه 3 درصد GDP در نظر گرفته شده بود که به دلیل برخی محدودیت‌ها محقق نشد این در حالی است که در برنامه ششم توسعه نیز همچنان این رقم سه درصد لحاظ شده است. دولت بی شک با مشکلات و معضلات زیادی رو به رو است اما باید به این نکته نیز توجه داشت که علم تولید کننده ثروت است و هر گونه سرمایه گذاری در مسیر اعتلای علمی می‌تواند به اقتصاد کلان کشور کمک کند.

به گزارش ایسنا، طالبی به برخی قوانین اشتباه در دولت گذشته در خصوص دانشگاهیان و به ویژه اعضای هیات علمی اشاره کرد و ادامه داد: وضع قوانین نباید به شیوه‌ای صورت بگیرد که دانشگاه‌ها نیروی فرهیخته و دانشگاهی خود را از دست بدهند مانند شایعه تخصیص سهام به ازای پاداش بازنشستگی اعضای هیات علمی در دولت گذشته که باعث جدایی داوطلبانه برخی از نیروهای خبره علمی از دانشگاه‌ها و مراکز علمی و بازنشستگی زودتر از موعد آن‌ها شد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا