حجم کالری مهم تر است یا چگونگی دریافت آن

به گفته محققان برای مواجهه بهتر با پدیده چاقی و بیماری های ناشی از آن , بیماران می باید به جای شمارش کالری های مصرفی خود ،روی استفاده از غذاهای مغذی تمرکز نمایند.

همانند ترک سیگار افرادی که در رژیم غذایی خود تغییراتی ایجاد می نمایند می توانند شاهد بهبود در وضعیت سلامتی خود و پیشرفت روز افزون از لحاظ کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی باشند. به عنوان مثال در پژوهشی که روی 2000 نفر از افرادی که بعد از سکته قلبی احیا شده بودند انجام شد افرادی که بعد از احیا به آن ها توصیه شده بود تا مواد غذایی همچون ماهی مصرف نمایند به میزان قابل توجهی از میزان مرگ و میر آن ها در مقایسه با افرادی که از این مواد غذایی استفاده ننمودند کاسته شده بود. گفتنی است اثرات ذکر شده بعد از گذشت تنها چند ماه به طور کامل در روند بهبود بیماری این افراد آشکار شد.

طبق گفته های دکتر آسیم مالهوترا متخصص قلب و عروق بیمارستان فریملی پارک در انگلستان , در مقابل رژیم غذایی ذکر شده , استفاده از چربی ترانس یکی از مواد اولیه ای که به طور گسترده در طبخ فست فود ها مورد استفاده قرار می گیرد , می تواند منجر به افزایش شاخص های تعیین کننده جریان خون افراد شود.

علاوه بر این محققان بیان می کنند که مصرف مواد غذایی گوناگون باعث ایجاد کالری های یکسانی نمی شود و حتی مصرف مواد غذایی مختلف عوارض متفاوتی در افراد ایجاد می نماید به عنوان مثال خوردن روزانه یک بطری سودا که دارای 150 کالری انرژی است می تواند باعث ابتلای فرد به دیابت نوع دوم شود اما مصرف یک مشت بادام زمینی یا یک قاشق غذاخوری روغن زیتون به صورت روزانه , ایجاد 500 کالری نموده که با کاهش شدید خطر سکته قلبی و بیماری های مختلف قلبی و عروقی نیز همراه است.

به گفته دکتر مالهوترا تغییر نگرش و تمرکز روی کیفیت و الگوی رژیم غذایی به جای تمرکز روی میزان کالری مصرفی می تواند به میزان بسیار زیادی به پیشگیری و حتی درمان چاقی مفرط کمک کرده که همین امر در کمتر شدن خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی سهم به سزایی ایفا خواهد نمود.

محققان طی گزارش های خود به تحقیقات انجام شده در سال 2013 اشاره می نمایند و بیان می کنند که ایجاد تغییرات مثبت در رژیم غذایی بدون توجه به تغییرات روی داده در وزن شخص می تواند به میزان چشم گیری خطر  ابتلا به بیماری های قلبی و از همه مهم تر سکته های ناگهانی را کاهش دهد. اما تمرکز صرف روی کاهش وزن در افرادی که مبتلا به چاقی مفرط هستند نکات مثبت ذکر شده درباره کیفیت مواد غذایی  را در نظر نگرفته و بدون توجه به آثار مثبت تغییرات در رژیم غذایی صرفا به کالری مصرفی شخص توجه می نماید.

اگر چه تعدادی از کارشناسان با ایده فوق مخالف بوده و اعتقاد دارند که هم باید به کیفیت مواد غذایی مصرفی توجه نمود و هم به میزان کالری که از هر نوع ماده غذایی آید بدن می شود دقت کرد زیرا کالری بالا نیز به اعتقاد آن ها از عوامل مهم و تعیین کننده به حساب می آید.

کاترین تامیگ متخصص تغذیه یکی از همین افراد است و باور دارد که کم کردن وزن با بهتر شدن و بالا تر رفتن سطح سلامتی فرد ارتباط مستقیم دارد زیرا چاقی مفرط به تنهایی خود عامل بیماری های مختلفی است. وی می افزاید رسیدن به وزن ایده آل  بسیار حائز اهمیت بوده و یکی از دغدغه های پزشکان تغذیه است زیرا چربی موجود در بدن همانند سم می ماند و داشتن اضافه وزن سر آغاز بیماری های قلبی , دیابت , سرطان و حتی کاهش قدرت سیستم ایمنی بدن خواهد بود.

به گفته تامیگ دسترسی به مواد غذایی سالم باید شکلی ساده تر و راحت تر صورت پذیرد به عنوان مثال با سیاست گذاری هایی همانند اعمال مالیات روی نوشیدنی های شکر دار و اختصاص دادن یارانه به غذا های سالم می توان تهیه مواد غذایی را برای افراد جامعه سهل تر نمود. اعمال این سیاست ها می تواند منجر به کاهش بیماری های مختلف و همچنین پذیرش کمتر بیماران در بیمارستان ها شود.

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا