جهاددانشگاهی مخزنی از دانش فنی و تجاری سازی است

دکتر رضا شاهین فر، رئیس مرکز رشد فناوری سلامت ابن سینا در گفتگو با سیناپرس گفت: مجموعه جهاددانشگاهی از دیر باز در حوزه نوآوری و تجاری سازی بر مبنای دانش فنی کارهای خودش را پیش برده و در این عرصه نیز پیشتاز بوده است. همانگونه که دکتر دهقانی رییس  جهاد دانشگاهی نیز اشاره کرده اند حتی از سال ها پیش جلوتر از پارک های علم و فناوری و مراکز رشد این اقدام مهم را انجام داده است.

رئیس پیشین جهاددانشگاهی خراسان شمالی افزود: جهاددانشگاهی با رویکرد پیشین خود بستر خیلی خوبی در این مسیر فراهم کرده است. امیدواریم با نگاه جدید ریاست جهاددانشگاهی و قرار دادن ظرفیت ها و سیاست های هم سو کنار یکدیگر، گام موثرتر و بیشتری در این زمینه برداشته شود.

وی درباره اهمیت این موضوع اظهارداشت: جهاددانشگاهی یک مرکز و مخزنی از دانش فنی و تجاری سازی است. دانشگاه آزاد نیز مرکز و منبعی از نیروهای انسانی (متشکل از اعضای هایت علمی) و ایده های خرد و کوچک است. از این ایده ها و نخبگان می توانیم برای بحث تجاری سازی و دانش بنیان کردن شرکت ها استفاده کنیم. نمایشگاهی که اخیر دانشگاه آزاد برگزار کرد، پیام مثبتی به همراه داشت و نشان داد که این بستر اکنون در کشورمان فراهم شده است. حال اگر بتوانیم در سال نامگذاری" تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین" اشتراک کاری میان تیم جهاددانشگاهی و دانشگاه آزاد برقرار کنیم، اتفاق بسیار خوبی در کشورمان رخ خواهد داد.

وی به فعالیت های نوآورانه و فناورانه این مرکز اشاره کرد و به سیناپرس گفت: هم اکنون در مرکز رشد فناوری سلامت ابن سینا برای تحقق این مهم چند مسیر را در برنامه کاری خود گنجانده ایم. نخستین مسیر، بهبود فضای این مرکز است که هفته گذشته این کار انجام شد؛ با جا به جایی که انجام داده ایم اکنون فضای استقرار بیشتری برای فناوران و نوآوران در مرکز رشد ایجاد شده است. همچنین یک سری فضاهای اشتراکی عمومی مانند کارگاه های تخصصی ایجاد کرده ایم و فرصتی را در اختیار مراکز رشد و واحدهای فناور خود قرار دهیم تا آنها بتوانند دانسته های خودشان را به اشتراک بگذارند.

ضعف شرکت ها برای دریافت مجوز و تجاری سازی

شاهین فر تصریح کرد: دانسته های شرکت های مستقر در این مراکز جامع است. به عنوان مثال شرکتی که کار تخصصی پیرامون اخذ مجوزها انجام می دهد، می تواند محل رجوع خیلی خوبی برای شرکت های حوزه سلامت باشد. این شرکت ها می تواند دانش خود را به اشتراک بگذارد و مراحل اخذ مجوز را به آنها آموزش دهد زیرا این فرایند بسیار پیچیده است. متاسفانه اکنون بسیاری از شرکت ها در این قسمت ضعف دارند. کار خودشان را به تولید می رسانند اما به دلیل اینکه مشاوره خوبی برای تجاری سازی و اخذ مجوز ندارند، عملا سرمایه و زمان خودشان را از دست می دهند. در نتیجه به موفقیت دست پیدا نمی کنند. اکنون مرکز رشد سلامت ابن سینا این فضا را در گام نخست آماده کرده است و از هفته گذشته این شرکت ها به طور کامل در این مجموعه مستقر شده اند.

رئیس مرکز رشد فناوری سلامت ابن سینا خاطرنشان کرد: گام دوم ما، برقراری ارتباط با مراکز دانشگاهی مانند دانشگاه آزاد است. سال ها پیش زمانی که ریاست جهاددانشگاهی خراسان شمالی را برعهده داشتم این کار را دنبال می کردم. اکنون به علت اینکه شهر تهران جامعیت بیشتری دارد، این کار به طور جد در مرکز رشد فناوری سلامت ابن سینا نیز پیگیری می شود.

اگر در جهاد دانشگاهی نیز  نسبت به  انتصاب ها دقت کنند و فارغ از نگاه های سیاسی نیروهای متخصص، توانمند و اصلح بکار بگیرد، حتما در این زمینه می توانیم حرکت های مثبت و خوبی انجام دهیم.

وی اظهارداشت: اخیرا مجموعه ما در حاشیه نمایشگاه رویداد دوم دانشگاه آزاد تفاهم نامه ای با رئیس دانشگاه آزاد استان فارس و رئیس دانشگاه آزاد استان خراسان شمالی امضا کرده است. طبق این تفاهم نامه هر ایده یا شرکتی که نیاز به مشاوره داشته باشد، تیم های مرکز رشد فناوری سلامت ابن سینا در اختیار آنها قرار می گیرد. در حوزه تهران نیز اگر شرکتی نیاز به تعامل، جلسه یا بازاریابی داشته باشد، تیم مرکز رشد ما آمادگی لازم برای خدمات رسانی به آنها را دارد.

وی بیان کرد: فعالیت اصلی این مرکز رشد خدماتی و عمومی است که باید در اختیار همه قرار بگیرد. خوشبختانه اکنون چند شرکت به این مرکز مراجعه کرده اند و با کمک مشاوران مجموعه ما کار خود را پیش برده اند اما این خدمات رسانی باید گسترده تر شود زیرا جهاد دانشگاهی اکنون دارای سه پارک و 21 مرکز رشد و 12 پژوهشگاه تخصصی است.

ایجاد شرکت های دانش بنیان بین المللی با همسویی حوزه های تخصصی

شاهین فر به سیناپرس گفت: ایجاد مرکز رشد جامع تخصصی یکی از مواردی است که من همواره به آن اعتقاد دارم اما هنوز ظرفیتی برای اجرای آن در مجموعه مان پیدا نکرده ایم. به نوعی ایجاد این مرکز جزو پیشنهادهای من به سیستم جهاددانشگاهی است زیرا مجموعه جهاددانشگاهی جزو معدود مجموعه هایی است که توانسته در حوزه آموزش، پژوهش و تجاری سازی ورود پیدا کند و مراکز هم سویی را نیز در اختیار داشته باشد. اگر جهاددانشگاهی در دوره جدید بتواند حوزه های تخصصی را در غالب یک مرکز رشد جامع تخصصی و همسو گردآوری کند، می تواند با استفاده از ظرفیت های موجود ، شرکت های دانش بنیان ملی و بین المللی ایجاد کند و با پذیرش ماموریت های کلان تر خدمات این مجموعه را از حالت جدید به سمت خدمات جامع و گسترده حرکت دهد.

وی یادآورشد: سلامت جزو اولین اولویت های کشور است. اکنون مراکز متعدد درمانی مانند رویان، ابن سینا یا مراکز رشد، پارک ها و شرکت های فناور و نوآور در این حوزه به صورت پراکنده و محدود اقداماتی انجام می دهند که ما می توانیم با ایجاد کنوانسیون های مشخص در زمینه سلامت، شرکت های ملی و بین المللی با تکنولوژی بسیار بالاتر به وجود آوریم.

وی در پایان گفت: اکنون با توجه به حمایت هایی که روزانه شاهد آن هستیم می توانیم در این مسیر گام های خوبی برداریم. هفته گذشته وزارت بهداشت آیین نامه ای در حوزه حمایت از شرکت های دانش بینان ابلاغ کرد. ریاست جمهوری و دیگر وزارتخانه ها نیز امسال به دنبال تحقق این مهم هستند. طبیعتا اگر در جهاد دانشگاهی نیز رونسبت به انتصاب ها دقت کند و فارغ از نگاه های سیاسی نیروهای متخصص، توانمند و اصلح بکار بگیرد، حتما در این زمینه می توانیم حرکت های مثبت و خوبی انجام دهیم.

گفتگو:بیتا اکبری

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا