جهاددانشگاهی توان تکمیل زنجیره تبدیل فکر و ایده به اشتغال و ثروت را دارد

دکتر روح اله دهقانی فیروزآبادی رییس جهاددانشگاهی در حاشیه بازدید از نشریه بازارکار اظهار کرد: جهاددانشگاهی جلوتر و پیشرو تر از تمام پارک های علم و فناوری در سال های آغازین انقلاب اسلامی و عرصه های مختلف جنگ و دفاع مقدس توانست ماموریت خود را در عرصه پارک ها و مراکز رشد علم و فناوری و توسعه شرکت های دانش بنیان به نمایش بگذارد.

وی با تصریح این که مفاهیم بومی پارک های علم و فناوری تحت عنوان جهاددانشگاهی شکل گرفته است، بیان کرد: زمانی که دانشجوی دانشگاه شریف بودم با بچه ها در واحد جهاددانشگاهی شریف فعالیت ها و پروژه های مختلفی را دنبال می کردیم و باید تاکید کنم در مفاهیم مراکز رشد و موضوعات علم و فناوری حداقل 10 سال از دنیا جلوتر هستیم.

رییس جهاددانشگاهی ادامه داد: بررسی تاریخچه پارک های علم و فناوری دنیا نشان می دهد این نهادها عمری 20 تا 30 ساله دارند و هدفشان این است که دانش، علم و فناوری را به اقتصاد متصل کنند و این مدل بسیار زودتر در کشورمان توسط جهاددانشگاهی پیاده سازی و اجرا شد.

دکتر دهقانی فیروزآبادی با اشاره به ماموریت جهاددانشگاهی در اساسنامه این نهاد یادآور شد: ارتقاء جایگاه جهاددانشگاهی و آنچه در راستای توسعه ارتباط بین صنعت، دولت، حاکمیت و دانشگاه تعریف شده است ماموریت مهمی برای این نهاد است که به دنبال آن هستیم  با همکاری و همراهی همه همکاران در این راستا گام برداریم و حرکت کنیم.

وی از جهاددانشگاهی به عنوان یک نهاد و دستگاه بالادستی برای توسعه فعالیت ها و اقتصاد دانش بینان یاد کرد و گفت: این نهاد به دلیل ارتباط خوب با حاکمیت و تشکیلات مناسب در سراسر کشور، می‌تواند طرح ها و پروژه‌های بزرگ دانش بنیان را  مدیریت کند و حلقه دانش و بازار را هم برای دانش بنیان ها و هم برای جامعه و مردم تعریف و عملیاتی نماید.

رییس جهاددانشگاهی با اشاره به این که شرکت‌های دانش‌بنیان بستر خوبی برای اشتغال هستند تصریح کرد: اما اینکه چرا نمی توانند اشتغال ایجاد کنند، به این دلیل است که بازار ندارند و باید فعالیتشان در این راستا باشد.

دکتر دهقانی فیروزآبادی در گفت و گو با بازار کار با اشاره به اینکه خوشبختانه زنجیره تبدیل فکر به علم در دانشگاه ها شکل گرفته، زنجیره تبدیل علم به فناوری هم توسط دانش بنیان ها به وجود آمده، اما زنجیره تبدیل فناوری به نوآوری محقق نشده است ادامه داد: در این نقطه جهاددانشگاهی می تواند این مشکل را تسهیل و حل کند که اگر این اتفاق رخ دهد فکر و ایده به محصول و ثروت تبدیل می‌شود که نتیجه آن اشتغال برای جوانان و دانش آموختگان است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا