چرا حس بویایی یا چشایی را ازدست می دهیم؟

به گزارش سیناپرس، یکی از تجربیات شایع در میان افرادی که به ویروس کرونا مبتلا شدند، از دست رفتن حس چشایی و در برخی موارد حس بویایی بود.

در حقیقت بسیاری از بیماران پس از تجربه کووید ۱۹ قادر به تشخیص بوهای مختلف نبوده و این موضوع بر زندگی
آنها تاثیراتی منفی داشته است. از نظر علمی به پدیده از دست رفتن حس بویایی در یک فرد، پاروسمیا  (parosmia) گفته می شود.

از منظر پزشکی فرد دارای پاروسمیا دچار اختلال در حس بویایی شده و حتی قادر به تشخیص بو نباشد. در برخی موارد، فرد مبتلا به پاروسمی ممکن است قادر به تشخیص بوها باشد اما بوی برخی مواد  ممکن است برای فرد مبتلا به این عارضه، متفاوت و اغلب ناخوشایند باشد.به گزارش سیناپرس، به عنوان مثال، برخی بیماران پس از ابتلا به سرماخوردگی از بیماری پاروسمی رنج می برند.

در بسیاری از مواقع این افراد بوی یک یا چند ماده را به نوعی متفاوت احساس کرده و حتی در پاره ای موارد گزارش می شود که فرد احساس می کند بیشتر غذاها طعم فاضلاب داشته و بیشتر چیزها بویی نفرت انگیز دارند.

در اینجا باید به یک موضوع بسیار مهم اشاره کرد و آن  عارضه از دست دادن حس بویایی صرفا مرتبط با کرونا نیست و اگرچه طی دو سال گذشته به دلیل همه گیری وسیع و جهانی این ویروس شاهد موارد متعددی از ابتلا به سندرم فوق هستیم ولی به طور کلی پاروسمیا یکی از عوارض جانبی ابتلا به بیماری های ویروسی است و بیشتر مبتلایان به نوع شدید بیماری های ویروس تنفسی این پدیده را تجربه می کنند. 

به گزارش سیناپرس، متأسفانه درمان مشخص، قطعی و سریعی برای این مشکل وجود ندارد، اما پژوهشگران  پیشنهاد می کنند که بهتر است در صورت ابتلا به این عارضه، با تمرین مداوم و بوئیدن مواد دارای بوی تند، حس بویایی خود را تقویت کنید. مطالعات انجام شده نشان می دهد در  اغلب موارد، مشکل ایجاد شده با گذشت زمان بهتر می شود.

مترجم: فاطمه کردی
منبع: sciencefocus
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا