دیدن آنلاین برنامه های اینترنتی چقدر کربن تولید می کند؟

به گزاش سیناپرس، نتایج یک نظرسنجی جدید نشان داد که خدمات پخش محتوای تصویری در سال ۲۰۲۰ نسبت به سال ۲۰۱۹ هفتاد درصد بیشتر شده است. اما این فعالیت چه تأثیری بر روی محیط زیست دارند؟ نکته اینجاست که اگرچه هیچ پاسخ واحدی برای این سوال وجود ندارد، اما پژوهشگران توانستند با ایجاد چند فرضیه به درک علمی این تاثیرات  بپردازند.
در ادامه و به عنوان مثال، سریال بریکینگ بد Breaking Bad به عنوان یکی از مجبوب ترین سریال های تلویزیونی برای انجام این تحقیق در نظر گرفته شد. با فرض اینکه در پخش این سریال هیچ تبلیغی نداشته باشیم و تماما و بدون وقفه به تماشای آن بنشینیم، تماشای کامل این سریال ۳۶۷۸ دقیقه یا حدود دو روز و نیم زمان برای خواهد برد. در ادامه محققان به جزییات تماشای این سریال فرض شده در شرایط مختلف می پردازند.
کشورهای مختلف منابع انرژی متفاوتی دارند، بنابراین اگر این سریال از کشور فرانسه مشاهده شود، در مقایسه با بریتانیا ردپای کربن کمتری خواهد داشت چراکه فرانسه حدود ۹۰ درصد برق خود را توسط منابع کم کربن تولید می کند. 
در همین راستا، اگر از دستگاه‌های مختلف برای تماشای این سریال استفاده کنیم نیز بر ردپای کربن تأثیر می‌گذاریم. به عنوان مثال یک دستگاه تلفن همراه می‌تواند ۱۰۰ برابر کمتر از یک تلویزیون انرژی مصرف کند. با این وجود، نتفلیکس تخمین می ‌زند که ۷۰ درصد محتوای تصویری این شبکه در تلویزیون ها مشاهده می‌شود.
جالب است بدانید که اگر نحوه تماشای سریال مورد علاقه خود را از اینترنت 4G یا 5G تغییر دهید هم می توانید بر ردپای کربن تأثیر بگذارید. بنابراین اینترنت های قدیمی و ساده تر هرچند کندتر عمل می کنند ولی آلودگی کمتری برای محیط زیست دربر دارند. 
در ادامه محققان برای احتساب میزان کربن تولید شده فرض می کنند که بیننده از یک تلویزیون بزرگ 50 اینچی 4K که مصرف برق بالاتری برای دریافت تصاویر با وضوح بالا دارد، استفاده می کند. 
تخمین‌های Carbon Brief نشان می‌دهد که این تلویزیون در مجموع معادل 0.1527 کیلووات ساعت انرژی مصرف می کند که معادل تولید 71.49 گرم دی اکسید کربن در هر ساعت است. طبق برآیند محققان، اگر فصل کامل سریال مورد علاقه فرض شده یعنی بریکینگ بد را با همین تلویزیون تماشا کنید در نهایت به ۶۱ ساعت و ۲۰ دقیقه می رسد که با تولید 71.49 گرم دی اکسید کربن در هر ساعت، در مجموع 4.382 کیلوگرم دی اکسید کربن تولید می شود. در مقایسه، یک خودروی برقی معمولی در بریتانیا حدود ۱۰۰ گرم دی‌اکسید کربن در هر کیلومتر منتشر می‌ کند، بنابراین برای انتشار کربن مشابه می ‌توانستید حدود ۴۴ کیلومتر رانندگی کنید. 
به گزارش سیناپرس، شایان ذکر است که همه این اعداد احتمالاً در طول زمان تغییر کرده و انتظار می رود که با پیشرفت فناوری‌ های جدید کمتر شوند. 

مترجم: رضوان خندان
منبع: sciencefocus
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا