ایدز باعث حمله قلبی ناگهانی می شود

به گزارش سیناپرس اردبیل، ویروس ایدز چند دهه است که جوامع مختلف را درگیر خود کرده و متاسفانه تاکنون منجر به مرگ میلیون ها نفر شده است. از سوی دیگر اگرچه هنوز درمانی قطعی برای این ویروس که باعث تضعیف سیستم ایمنی بدن می شود، ارائه نشده اما پیشرفت های پزشکی توانسته است این بیماری را به نوعی کنترل کند که فرد تا آخر عمر به واسطه مصرف داروهای ویژه ای به زندگی عادی بپردازد.

گفتنی است مطالعات روی این ویروس همچنان ادامه داشته و پژوهشگران در تحقیقات اخیر خود که در مجله پزشکی نیوانگلند منتشر شده دریافتند یک سوم مرگ های رخ داده در افراد مبتلا به اچ آی وی به دلیل حملات ناگهانی قلبی است.

در این پژوهش، محققان از داده های مطالعات پیشین برای بررسی ارتباط بین ایدز و بیماری های قلبی استفاده کرده اند. طی این مطالعه، شرایط ۱۴۴ هزار فرد مختلف با میانگین سنی ۵۰ سال مورد ارزیابی قرار گرفت. در این میان مشخص شد عوارضی مانند فشار خون بالا، دیابت، افزایش کلسترول LDL، چاقی، مصرف الکل و بیماری های قلبی عروقی در میان افراد عادی شایع تر است اما این عوامل با افزایش سن در بیماران مبتلا به اچ آی وی به سرعت ظاهر شده و به یک عامل تهدید کننده تبدیل می شود.

مطالعات محققین همچنین نشان داد همزمان با کاهش تعداد سلول های CD4 پایه  و افزایش همزمان بار ویروسی اچ آی وی، خطر حملات قلبی در افراد افزایش می یابد.

در ادامه، پژوهشگران به بررسی فاکتورهای دیگر رایج و شناخته شده در حملات قلبی پرداخته و این عوامل را از نتایج مشاهدات خود حذف کردند. شایان ذکر است در مطالعه ‌ای که به افراد غیرسیگاری محدود شده بود نیز مشخص شد عفونت اچ آی وی  با درصد بالاتری از بروز حملات قلبی ناگهانی مرتبط بود.

در نهایت گفتنی است تجزیه و تحلیل های انجام شده توسط پژوهشگران نشان داد که افراد مبتلا به ایدز در مراحل اولیه بیماری خود هیچ مشکلی در زمینه سلامت قلب و عروق ندارند اما عفونت پیشرفته اچ آی وی با افزایش خطر حملات قلبی منجر به مرگ مرتبط است و اصلاح فاکتور خطر قلبی عروقی برای مراقبت های اولیه از بیماران ابتلا به ایدز ضروری است.

مترجم: ناصر پورقدیمی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا