مراقب خواب مرگ باشید

محمد رضا اعتصام  در گفتگو با خبرگزاری سیناپرس، اظهار کرد: هنگامی که فردی دچار گاز گرفتگی شده، ممکن است با سردرد مواجه شود که اغلب این افراد برای بهبود سردردشان اقدام به استراحت و خواب می کنند که این امر اشتباه بوده و به اصطلاح به آن خواب مرگ گفته می شود.

وی ادامه داد: اگر کسی با فردی که بر اثر گاز مونواکسیدکربن دچا مسمومیت شده، مواجه شود باید ابتدا اقدام به باز کردن پنجره های محیط اطراف کند و هوای اتاق را  با باز کردن پنجره تخلیه کند.
اعتصام با بیان اینکه علائم گاز گرفتگی احساس خواب آلودگی، تهوع، سردرد، سرگیجه و سایر مصادیق است، تصریح کرد: اطرافیان وی باید از به خواب رفتن وی تا هنگام رسیدن فوریتهای پزشکی جلوگیری کنند چرا که این نوع خواب برای افراد مسموم خطر آفرین است.

این کارشناس آموزش با بیان  اینکه اگر فردی بدون دلیل با سردرد مواجه شود، نباید به استراحت بپردازد، خاطرنشان کرد: فرد باید ابتدا به دنبال علت سردرد بوده و پس از اطمینان حاصل از عدم گازگرفتگی می تواند به استراحت بپردازد.

وی با بیان اینکه در فصل سرد سال با تلفات در زمینه مسمومیت ناشی از گاز مونواکسیدکربن مواجه هستیم، تاکید کرد: افراد باید با آغاز فصل سرما و هنگام کارگزاری سیستم های گرمایشی تمامی موارد ایمنی  را رعایت کنند همچنین از لوله های هود برای لوله های بخاری استفاده نکنند.

اعتصام ادامه داد: هنگام کارگزاری وسایل گازسوز از باز بودن خروجی لوله بخاری اطمینان حاصل کنند  و به رنگ شعله توجه کنند چرا که شعله نارنجی رنگ نشان دهنده عدم رعایت اصول ایمنی بوده و شعله باید به رنگ آبی باشد.

وی به زمان کوتاه طلایی برای نجات افراد دچار گازگرفتگی اشاره کرد و افزود: زمان طلایی برای نجات یک فرد 4 تا 6 دقیقه است بنابراین بهترین راه پیشگیری از گازگرفتی است.

گزارش: زهرا فرامرزدوست

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا