راه‌اندازی «پمپ کاهش درد» در مرکز آموزشی – درمانی شهید رجایی قزوین

اولین چیزی که در بسیاری از بیماری‌ها، آزاردهنده برای بیمار و اطرافیانش است، «درد» است. احساسی که گاه حتی با کمک داروها و مسکن‌های قوی هم کاهش چندانی ندارد و بیمار را آزار می‌دهد. «پمپ کاهش درد» یکی از وسایل پزشکی است که در چنین مواقعی به یاری بیمار می‌‍شتابد و برای اولین بار در مراکز درمانی دولتی استان قزوین، این وسیله در مرکز آموزشی – درمانی شهید رجایی، شروع به کار کرد.

به گزارش ایسنا ، علیرضا علیزاده، رئیس این مرکز درمانی با بیان اینکه این وسیله برای بیمارانی که تحمل درد برای آنان دشوار است، استفاده می‌شود و این پمپ بعد از عمل‌های جراحی سنگین برای بیماران به کار می‌رود، اظهار کرد: طریقه کار دستگاه به صورت خودکار بوده و نحوه کارکرد آن توسط پزشک متخصص، تنظیم می‌شود.

وی با اشاره به اینکه این وسیله پزشکی به علت سبک بودن، به آسانی برای بیمار قابل حمل است، گفت: دستگاه دارای دکمه‌ای است که در اختیار بیمار قرار می‌گیرد تا با فشردن آن در هنگام احساس درد به طور پیوسته و تدریجی مقادیر بسیار کم دارو به او تزریق شود.

علیزاده تأکید کرد: دستگاه طوری طراحی شده است تا از تزریق بیش از حد دارو (Overdose ) به بیمار جلوگیری شود.

به گفته‌ وی در این روش به بیمار اعلام می‌شود که هر موقع احساس درد داشت، از دستگاه استفاده کند و بدین ترتیب بیمار بدون اینکه نیاز به مراقبت خاص پرستاری داشته باشد، درد خود را تحت کنترل دارد.

رئیس مرکز آموزشی – درمانی شهید رجایی قزوین با اشاره به اینکه این روش بالغ بر 15 سال است که در بیمارستان‌های سراسر دنیا به کار می‌رود، اظهار کرد: با این دستگاه، پیش از شروع درد، بیمار با دریافت میزان مناسب داروی مسکن در مقابل عوارضی مانند درد، نیاز به تزریقات مکرر(به وِیژه مُسکن‌های مُخدّر) و بستری شدن طولانی، ایمن می‌شود.

 

کاهش درد، فقط یکی از مزایای دستگاه است

کاهش مصرف داروهای ضد درد برای هر بیمار و در نتیجه کاهش خطر مشکلات سیستمیک برای اعضای بدن، افزایش رضایت‌مندی بیمار از عمل جراحی به علت بیشتر شدن کیفیت جراحی و آرامش بیمار و کاهش زمان درخواست دارو تا زمان تزریق آن از مزایای استفاده از دستگاه «پمپ کاهش درد» است که علیزاده، علاوه بر کاهش درد بیماران، به آن‌ها اشاره کرد.

وی، عملکرد بهتر ریوی بیمار بعد از عمل جراحی، داشتن عوارض کمتر تنفسی، جلوگیری از سوء استفاده‌های احتمالی از داروهای مخدر، روند بهبودی زخم در مدت زمان کوتاه و کاهش هزینه بیمار به علت کمتر شدن مدت بستری را از دیگر مزایای دیگر این دستگاه دانست.

رئیس مرکز آموزشی – درمانی شهید رجایی با بیان اینکه هزینه این دستگاه از طریق اجرای طرح تحول نظام سلامت پرداخت می‌شود که یکی از اقدامات مهم دولت یازدهم است، گفت: بیمه‌ها در این طرح همکاری لازم را انجام نمی‌دهند.این دستگاه بیشتر در عمل‌های جراحی طولانی و سنگین استفاده می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا