واکسن آسترازنکا به اندازه واکسن های فایزر و مدرنا موثر است

به گزارش سیناپرس، نتایج یک مطالعه جدید در بریتانیا نشان می دهد واکسن آسترازنکا در بازه زمانی ۴ الی ۵ ماه پس از تزریق، به اندازه واکسن های فایزر و مدرنا موثر بوده و در مقابل بیماری کووید ۱۹ ایمنی ایجاد می کند.
بر این اساس و به گفته محققان، بهترین و موثرترین روش مصونیت در برابر سویه دلتای کرونا که این روزها به شدت در گوشه و کنار جهان شیوع پیدا کرده است، واکسیناسیون کامل محسوب می شود.
گفتنی است بررسی های انجام شده نشان می دهد تزریق هر دو دوز واکسن فایزر در ابتدا بسیار موثرتر از سایر واکسن ها بوده، اما اثربخشی این واکسن به نسبت تزریق دو دوز واکسن آسترازنکا، سریع تر کاهش پیدا می کند.

محققان همچنین با بررسی شواهد و اطلاعات مرتبط با افراد آلوده به کرونا دریافتند واکسن های آسترازنکا و فایزر محافظت خوبی در برابر عفونت های جدید نوع دلتا ارائه می دهند، اما این مصونیت هنوز در مقایسه با نوع آلفا کمتر است.

در این مطالعه دو میلیون و ۵۰۰ هزار  نفر مورد بررسی قرار گرفته و نتیجه آزمایش ۷۴۳ هزار و ۵۲۶  شرکت کننده در مطالعات مرتبط با ابتلا به کرونا که توسط دانشگاه آکسفورد و دفتر آمار ملی انجام شد، مورد بررسی قرار گرفت.

پروفسور سارا واکر، متخصص آمار پزشکی و محقق اصلی این مطالعه در رابطه با نتایج به دست آمده گفت: هر دوی این واکسن ها هنوز در برابر سویه جهش یافته دلتا بسیار خوب عمل می کنند.
یافته های دیگر شامل این است که فاصله بین تزریق دوز واکسن ها هیچ تاثیری در جلوگیری از عفونت های جدید ندارد، اما افراد جوان تر به نسبت افراد مسن در برابر واکسیناسیون محافظت بیشتری خواهند داشت.
در این مطالعات همچنین مشخص شد بدن افرادی که به کووید ۱۹ مبتلا شده اند، پس از واکسیناسیون مضاعف، آنتی بادی بیشتری تولید می کنند.
به گزارش سیناپرس، گفتنی است در این پژوهش داده های کافی برای واکسن مدرنا وجود نداشت، اما این مطالعه اظهار داشت که یک دوز از این واکسن دارای اثر مشابه یا بیشتر در برابر نوع دلتا به عنوان دوزهای منفرد واکسن های دیگر است.

نتایج آزمایش های این گروه پژوهشی در اوایل ماه جاری نشان داد که واکسن مدرنا هنوز شش ماه پس از تجویز دوز دوم، می تواند مصونیتی بالای ۹۳ درصد ایجاد کند.
در خاتمه تاکید می شود در حال حاضر تنها گزینه پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا، تزریق واکسن و انجام واکسیناسیون کامل توسط هر نوع واکسن در دسترس بوده و توصیه می شود در صورت واجد شرایط بودن، از واکسن های مورد تایید و معتبر استفاده کنید.

مترجم: فاطمه کردی
منبع: nursinginpractice
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا