سرطان پانکراس بیماری دردناک و خاموش

به گزارش سیناپرس به نقل از eatthis، سرطان پانکراس یکی از ترسناک ترین انواع سرطان است و با وجود این که جزء مرگبارترین سرطان ها نیست، اما جزء دردناک ترین انواع آن به شمار می رود. این بیماری معمولا در صورتی که چکاپ های منظم انجام نشود، ناشناخته باقی می ماند و زمانی تشخیص داده می شود که بیماری کاملا پیشرفت کرده باشد و به شکم و استخوان ها گسترش یافته یا به اندام ها یا ستون مهره فشار وارد کند. 

برخی علائم اولیه که البته مشابه علائم در بیماری های دیگر است، می تواند زنگ خطری باشد که شما را نسبت به وجود بیماری در بدنتان حساس کند اما به خاطر داشته باشید که هیچ کدام از این موارد به تنهایی بیانگر سرطان پانکراس نیست و حتما باید مورد بررسی پزشک قرار گیرد چرا که ممکن است نشانه بیماری های دیگر هم باشد. 

کمردرد

دردی که به سمت کمر انتشار می یابد، ممکن است نشانه مشکلات متعددی باشد که اغلب آنها هم خطرناک نیستند، اما یکی از نشانه های آن، سرطان پانکراس است. به گزارش سیناپرس، توموری که در پانکراس شروع به فعالیت می کند، می تواند روی اندام های اطراف فشار وارد کرده و باعث بروز درد شود. گاهی، سرطان پانکراس اعصاب اطراف پانکراس را هم درگیر کرده و درد کمر ایجاد می کند. 

مدفوع کم رنگ یا روغنی

پانکراس آنزیمی ترشح می کند که به هضم چربی های بدن کمک می کند. سرطان پانکراس این فرآیند را مختل می کند و در نتیجهف چربی به داخل مدفوع کشیده می شود. این علامت بیانگر آن است که بدن موادغذایی را به درستی تجزیه نمی کند. صفرا و بیلی روبین به مواد زائد قهوه ای رنگ تبدیل می شوند اما اگر مجاری صفراوی توسط تومور مسدود شوند، مدفوع کم رنگ تر شده و حتی به خاکستری یا رنگی شبیه خاک رس تغییر رنگ می دهد. 

حالت تهوع یا استفراغ بعد از خوردن غذاهای چربی

اگر بعد از خوردن غذاهای چرب، احساس تهوع یا استفراغ می کنید، ممکن است یکی دیگر از علائم تومور پانکراس باشد که باعث انسداد نسبی مجاری گوارشی، سوزش سر دل و مشکل در هضم غذا می شود. در صورت تکرار این مشکل حتما با پزشک مشورت کنید. 

زردی

زرد شدن پوست و چشم ها زمانی رخ می دهد که بیلی روبین، یکی از اجزای صفرا، در خون جمع می شود. صفرا از کیسه صفرا از طریق مجرای صفراوی مشترک که از لوزالمعده عبور می کند، حرکت می کند. به گزارش سیناپرس، اگر توموری بر سر راه پانکراس در حال رشد باشد، ممکن است مجرای صفراوی و جریان صفرا را مسدود کرده و باعث بروز زردی شود. 

دیابت

اگر حتی با رعایت رژیم غذایی و داشتن وزن متعادل به دیابت نوع دو مبتلا شده اید، ممکن است یکی از نشانه های ابتلا به سرطان پانکراس باشد. پانکراس مسئول ترشج انسولین در بدن است که قند خون را تنظیم می کند. ایجاد تومور در این اندام حساس، می تواند این فرآیند را مختل کرده و باعث بروز ناگهانی دیابت نوع دو شود. در افراد مبتلا به دیابت نوع دو که دچار سرطان پانکراس می شوند، کنترل دیابت بسیار دشوار می شود. 

مترجم:ندا اظهری

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا