۷ درصد از ژن های ما مختص انسان هوشمند است

به گزارش سیناپرس، نتایج مطالعه ای که در آخرین شماره ژورنال Science Advances منتشر شد، نشان می دهد که فقط یک بخش از ژنوم ما به طور منحصر به فرد با انسان های هوشمند دیگر تقسیم شده و سایر گروه های منقرض شده مانند نئاندرتال ها و دنیسوان ها فاقد این بخش از ژنوم انسانی هستند.
در این مطالعات پژوهشگران به بررسی این موضوع پرداختند که چه چیزی انسان هوشمند را نسبت به سایر گونه های انسانی منحصر به فرد می کند؟ برای پاسخ به این سوال، دانشمندان گام دیگری در راستای حل یک معمای پیچیده تکاملی برداشته و با استفاده از ابزاری جدید ، مقایسه دقیق تری بین دی ان ای انسان مدرن و اجداد منقرض شده انسانی انجام دادند.

در نتیجه این مطالعات مشخص شد فقط  هفت درصد از ژنوم ما به طور خاص با انسان های هوشمند دیگر مشترک است و سایر اجداد اولیه آن را به اشتراک نمی گذارند. نیتان شفر (Nathan Schaefer)، زیست شناس محاسباتی دانشگاه کالیفرنیا و یکی از پژوهشگران ارشد این تیم مطالعاتی در رابطه با موضوع فوق گفت: این درصد بسیار کمی است و یافته های به دست آمده باعث شده است که دانشمندان نتیجه گیری کنند نظریه ای که بر اساس آن ما انسان های بسیار متفاوتی نسبت به نئاندرتال ها هستیم ، چندان درست نیست.


این پژوهش با استفاده از دی ان ای استخراج شده از بقایای فسیلی انسان های نئاندرتال و دنیسوا که در حال حاضر منقرض شده اند، صورت گرفت. به گزارش سیناپرس، قدمت فسیل های مورد استفاده در این مطالعه حدود ۴۰ هزار تا ۵۰ هزار سال بوده و دانشمندان علاوه بر گونه های منقرض شده انسانی، ۲۷۹ انسان مدرن از سراسر جهان را نیز مورد بررسی قرار دادند.

جان هاوکس ، دیرینه انسان شناس دانشگاه ویسکانسین مدیسون که در این تحقیقات نقشی نداشت در این رابطه گفت: پیش از این دانشمندان می دانستند که برخی از بخش های دی ان ای انسان مدرن با نئاندرتال ها مشترک است.

به گزارش سیناپرس، در این مطالعات پژوهشگران تلاش کردند ژن های منحصر به فرد انسان های مدرن را شناسایی کنند. در ادامه  محققان یک ابزار ارزشمند را ایجاد کردند که داده های از دست رفته در ژنوم های باستانی را در نظر گرفته و با انسان های مدرن مقایسه کرده و تطبیق دهند.

محققان همچنین دریافتند كه بخش كوچكی از ژنوم ما یعنی حدود یک و نیم درصد از ساختار ژنتیکی موجود در انسان های امروزی، در گونه ما به عنوان انسان هوشمند، منحصر به فرد است و در بین تمام افراد زنده جهان تقسیم می شود. این دی ان ای ممکن است مهمترین سرنخ را در اختیار ما قرار دهد که دریابیم دقیقا چه چیزی انسان هوشمند و مدرن را از سایر انسان های منقرض شده، متمایز می کند؟

ریچارد گرین ، زیست شناس محاسباتی دانشگاه کالیفرنیا  و یکی از پژوهشگران این تیم مطالعاتی درباره یافته های این پژوهش گفت: ما می توانیم ادعا کنیم مناطقی از ژنوم ما و به طور خاص ژن هایی که با رشد عصبی و عملکرد مغز ارتباط دارند بسیار غنی شده اند.

وی در سال ۲۰۱۰  به شناسایی و ترسیم اولین پیش نویس توالی ژنوم نئاندرتال ها کمک کرد. چهار سال بعد ، ژوشوا آکی ، متخصص ژنتیک ، در مقاله ای نوشت كه انسان مدرن، برخی از بقایای دی ان ای نئاندرتال ها را حمل می كند. از آن زمان ، دانشمندان به اصلاح روش های استخراج و تجزیه و تحلیل مواد ژنتیکی از فسیل ها ادامه دادند.

به گزارش سیناپرس،وی در این رابطه گفت: یافته های به دست آمده در این مطالعه  تأكید می كند كه ما در واقع یک گونه بسیار جوان هستیم که چندی پیش ، مالکیت این سیاره را با سایر تبارهای انسانی تقسیم كردیم . البته باید به این موضوع نیز توجه کرد که طی سال های اخیر، ابزارهای بهتری ابداع شده اند که  به ما اجازه می دهد به طور فزاینده ای درباره تاریخ و تکامل انسان سوالات دقیق تری مطرح کنیم.

گفتنی است؛ انتشار  این یافته ها با مخالفت هایی نیز رو به روشده و برای نمونه آلن تمپلتون ، متخصص ژنتیک جمعیت در دانشگاه واشنگتن در سنت لوئیس ، فرض نویسندگان این مقاله را مبنی بر اینکه تغییرات در ژنوم انسان به جای تجمع در اطراف نقاطی خاص، به طور تصادفی توزیع می شود را زیر سوال برد.

مترجم: احسان محمدحسینی
منبع: phys.org و abcnews

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا