کشت نخود به نفع محیط زیست است

به گزارش سیناپرس، چندی پیش خبری مبنی بر برگزاری رویدادی با عنوان «شتاب نخود» به منظور شناسایی ایده های نوآورانه در این حوزه منتشر شد. ازآنجایی که توسعه صنایع زراعی در راستای تجاری سازی و افزایش صادرات یکی از اصلی ترین رویکردهای پارک علم و فناوری استان کرمانشاه است، به همین دلیل توجه و شتاب دهی به فعالیت های استارتاپی و فناوری های نوین می تواند مسیر هموارتری را برای بهبود وضعیت اشتغال و شکل گیری شرکتهای دانش بنیان فراهم کند.دراین رابطه با شهاب خوش خوی مدیر مرکز رشد کشاورزی پارک علم و فناوری  جهاددانشگاهی استان کرمانشاه و عضو کمیته ملی شورای نخود به گفتگو پرداختیم.

شهاب خوش خوی، در گفتگو با سیناپرس درباره این رویداد گفت: نخود جزو آن دسته از محصولات زراعی است که نیاز آبی کمی دارد؛ یعنی اگر بارندگی تنها بالاتر از 250 میلی متر در سال باشد، این گیاه رشد می کند.ای درحالی است که این میزان بارندگی در اغلب مناطق کشور رخ می دهد و شرایط کافی برای رشد نخود تا حد زیادی در اغلب مناطق کشور فراهم است که این کاشت باعث حاصلخیزی خاک نیز می شود.

وی ادامه داد: این گیاه می تواند در تناوب گیاهان دیگر قرار گیرد و بعد از غلات که شرایط دشواری را برای حاصلخیزی خاک به وجود می آورند، کشت شود؛ همانگونه که گفته شد،  نیاز این گیاه به آب و مواد مغذی زیاد نیست و بسیار کم توقع است، همه این مولفه ها باعث شده است کشاورزان خورده پا در استان های زاگرس نشین که از اراضی زیادی بر خوردار نیستند، به این نوع کشت رو بیاورند و این کشت در کشاورزی استان کرمانشاه نهادینه شود. در حقیقت در استان کرمانشاه، نخود یکی از محصولاتی است که تقریبا در همه جا کشت می شود و اصلی ترین محصول کشاورزی این منطقه است. 

مدیر مرکز رشد کشاورزی پارک علم و فناوری جهاددانشگاهی استان کرمانشاه و عضو کمیته ملی شورای نخود در ادامه به خبرنگار سیناپرس  گفت: تا کنون مراکز تحقیقات کشاورزی استان کرمانشاه درباره محصول نخود پژوهش های زیادی انجام داده اند؛ برای مثال مرکز تحقیقات کشاورزی منابع طبیعی که عمده تحقیقات شان درباره گیاهانی است که به صورت دیم کاشته می شود. یکی از این محصولات دیمی نخود است که تحقیقات مختلفی  روی تنش، تناوب و جنس آن انجام شده است؛ از آنجایی که اقتصاد قالب استان کرمانشاه کشاورزی است و چون هم در این استان و هم در اطراف آن مراکز دانشگاهی بزرگی وجود دارد، همه این ها دلیل قانع کننده ای است که ما در پارک علم و فناوری کرمانشاه رویداد «شتاب نخود» را راه اندازی کنیم.  

افزایش ارزش افزوده زراعت

وی ادامه داد: ما در پارک ملی علوم و فناوری استان کرمانشاه در قالب استارتاپ ها و مراکز رشد، به دنبال این هستیم که برای یک موضوع خاص افرادی را پیدا کنیم که دارای ایده های نوآورانه با قابلیت تجاری سازی هستند؛ تا باعث شود ارزش افزوده زراعت و گیاهان در استان کرمانشاه افزایش پیدا کند. 

گسترش صنایع تبدیلی راهی برای برون رفت از ضایعات کشاورزی

وی افزود: بنابراین ما می خواهیم افرادی را پیدا کنیم که ایده های نو برای ترویج نوآوری و فناوری نخود با قابلیت تجاری سازی داشته باشند. در این بخش محور های مختلفی به جز تولید و کشت در نظر گرفتیم که از جمله آن می توان به فناوری های آموزشی و کشاورزی، تولید محصولات سالم و ارگانیک و صنایع تبدیلی اشاره کرد.

هرچند که معضلات زیادی در حوزه صنایع تبدیلی داریم؛ بسیاری از محصولات کشاورزی هدر رفت زیادی دارند و بی کیفیت هستند که دلیل آن به بی توجهی به کشت در بخش تولید و پسا برداشت  است؛ به همین دلیل حجم زیادی از محصول به صورت ضایعات خارج می شوند؛ بنابراین یکی دیگر از محور های «رویداد نخود» بر بحث صنایع تبدیلی است که شامل صنایع غذایی، صنایع دارویی و اصلاح فرهنگ غذایی و افزایش سرانه مصرف نخود است؛ چراکه این ماده غذایی سرشار از مواد مغذی از جمله پروتئین است که می تواند جایگزین مناسبی برای مواد غذایی باشد که آسیب زیادی به محیط زیست می رسانند.

مدیر مرکز رشد کشاورزی پارک علم و فناوری  جهاددانشگاهی استان کرمانشاه گفت: از دیگر محور های این رویداد، زنجیزه تامین و زنجیره ارزش است که باید توجه زیادی به آن کنیم. همچنین حوزه بسته بندی، انبار، حمل و نقل، بازاریابی و برند سازی، جزو مواردی هستند که برای تجاری سازی در حوزه نخود اهمیت زیادی دارد. افرادی که در این زمینه ها ایده نوآورانه داشته باشند، می توانند مورد حمایت مراکز رشد و نوآوری و پارک علم و فناوری استان کرمانشاه قرار بگیرند. 

به گفته خوش خوی، این رویداد در بستر مجازی  از سوی دانشگاه جامع علمی کاربردی جهاد کشاورزی و پارک علم و فناوری استان کرمانشاه برگزار می شود .گفتنی است، تا کنون بیشتر از 200 طرح به دبیرخانه رسیده است و شرکت کنندگان تا دهم تیر ماه مهلت ارسال آثار دارند. 

وی با اشاره به اهمیت خروجی رویداد شتاب نخود افزود: خروجی های این رویداد، ایده های اصلی ما در مرکز رشد کشاورزی است؛ در گام بعدی به دنبال تجای سازی محصول هستیم در حقیقت نهایت هدف ما این است که برای این ایده ها سرمایه گذار جذب کنیم؛ همچنین ایده های برتر اولویت استقرار در پارک علم و فناوری را دارند. 

گیاهان جایگزین گوشت می شوند

خوش خوی گفت: امروزه جهان به سمتی می رود که گیاهان جایگزین مناسبی برای گوشت باشد. ما باید گیاهان را به گونه ای برای  سفره هایمان فرآوری کنیم که مشکلاتی برای رژیم غذایی افراد سالم به وجود نیاورد. یکی دیگر از اهداف ما صادرات گسترده نخود به کشورهای همسایه به ویژه پاکستان و افغانستان است.

 امیدواریم که در قالب چنین فعالیت ها و رویداد هایی، استارتاپ ها نه تنها تبدیل به شرکت های دانش بنیان شوند، بلکه محصولات زراعی و بومی کشور ما بتوانند بازوی اقتصادی محکمی برای کشور باشند و نگاه جدی به صادرات داشته باشیم. 

وی تکمیل زنجیره ارزش گیاه نخود را یکی دیگر از اهداف این رویداد دانست و به خبرنگار سیناپرس گفت: ما در این رویداد به دنبال این هستیم که زنجیره ارزش نخود را تکمیل کنیم. یعنی موضوعات نوآورانه در کاشت، داشت و برداشت و صنایع تبدیلی بازاریابی و بازرگانی را در کنار هم قرار دهیم. هر چقدر بتوانیم تولیدات خود را افزایش و به همان میزان ضایعات را کاهش دهیم کمک زیادی به بهبود شرایط محیط زیست کرده و به همان میزان در تجاری سازی گیاه نخود  نیزموفق عمل کرده ایم.  

گفتنی است، این رویداد با همکاری دانشگاه علمی کاربردی استان کرمانشاه، سازمان جهاد کشاورزی، پارک علم و فناوری  جهاددانشگاهی استان کرمانشاه 22تیرماه سال جاری برگزار می شود. 

گفتگو:مهتاب دمیرچی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا