ردپای یک پاندمی کرونای 20 هزار ساله در شرق آسیا

به گزارش سیناپرس، بر اساس این پژوهش که توسط دانشمندانی از دانشگاه فناوری کوئینزلند و دانشگاه آدلاید استرالیا با همکاری دانشگاه آریزونا و دانشگاه کالیفرنیا سان فرانسیسکوی آمریکا انجام شده و نتایج آن در نشریه معتبر Current Biology منتشر شده است، در 20 سال گذشته، سه شیوع شدید برایکرونا ویروس وجود داشته است:

– SARS-CoV که منجر به سندرم تنفسی حاد شدید یا سارس می‌شود و از سال 2002 در چین ایجاد شد و بیش از 800 نفر را کشت.

– MERS-CoV که منجر به سندرم تنفسی خاورمیانه شده و منجر به کشته شدن بیش از 850 نفر شد و بالاخره

– SARS-CoV-2 که عامل ایجاد بیماری کووید 19 است و تاکنون 3.8 میلیون نفر را به کام مرگ کشانده است.

با این وجود، مطالعه اخیر در مورد تکامل ژنوم انسان نشان داده است که اپیدمی بزرگی از ویروس کرونا، هزاران سال زودتر از این تاریخ‌ها رخ داده است.

به گزارش سیناپرس، به گفته مجریان این تحقیق، «ژنوم انسان مدرن، شامل اطلاعات تکاملی قابل توجهی است که به ده‌ها هزار سال پیش باز می‌گردند. این اطلاعات مانند مطالعه حلقه‌های یک درخت به ما کمک می‌کنند از شرایطی که انسان در روند رشد و تکامل خود تجربه کرده، مطلع شویم».

در این مطالعه، محققان از داده‌های پروژه ای به نام «1000 ژنوم» که بزرگ‌ترین فهرست عمومی تغییرات ژنتیکی مشترک انسان است، استفاده کردند و تغییرات ژن‌های انسانی را برای کدگذاری پروتئین‌های متقابل SARS-CoV-2 بررسی نمودند.

آن‌ها این اطلاعات را در مردم آسیای شرقی یعنی ناحیه ای که شامل چین، ژاپن، مغولستان، کره شمالی، کره جنوبی و تایوان است، مشاهده کرده‌اند.

این تحقیق نشان می‌دهد که چگونه ژنوم های مختلف جمعیت انسانی می‌توانند با ویروس‌هایی که بیماری تولید می‌کنند، نوعی سازگاری پیدا کنند.

این محققان ادامه می‌دهند: «بخش دیگری از این تحقیق مهم، مربوط به افزایش توانایی ما در شناسایی ویروس‌هایی است که در گذشته‌های دور باعث همه گیری شده‌اند و ممکن است در آینده نیز این کار را انجام دهند».

به گزارش سیناپرس، آن‌ها معتقدند: «این کار ما را قادر می‌سازد لیستی از ویروس‌های بالقوه خطرناک را تهیه کرده و سپس برای بازگشت احتمالی آن‌ها، امکانات تشخیصی، واکسن و دارو تهیه کنیم».

نویسنده: محمدرضا دلفیه
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا