سخت جان‌ ترین هیولاهای میکروسکوپی را بشناسید

به گزارش سیناپرس،روتیفرها، موجوداتی چند سلولی و میکروسکوپی هستند که علیرغم اندازه بسیار کوچکی که دارند، دارای مقاومت عجیبی به شرایط محیطی بوده و به اصطلاح سخت جان هستند.

این موجودات، در وضعیت‌های مختلف و بسیار سخت محیطی نظیر خشکی، انجماد، نبود غذا و اکسیژن کم قادر به زنده ماندن هستند. به طورری که یک گزارش علمی اخیراً منتشرشده نشان می‌دهد که آن‌ها توانسته‌اند به مدت حداقل 24 هزار سال در یخبندان سیبری زنده بمانند!

محققان موسسه مسائل فیزیکوشیمیایی و بیولوژیکی خاک واقع در روسیه که این کشف را انجام داده‌اند، می گویند: «گزارش ما یکی از عجیب‌ترین شواهدی است که نشان می‌دهد برخی موجودات چند سلولی می‌توانند به مدت ده‌ها هزار سال در وضعیت کریپتوبیوسیس، یعنی وضعیتی که در آن متابولیسم سلولی تقریباً به طور کامل متوقف می‌شود، دوام آورده و زنده بمانند».

آزمایشگاه مورد استفاده این دانشمندان در زمینه جداسازی ارگانیسم‌های میکروسکوپی از یخ‌های باستانی سیبری تخصص دارد. آن‌ها برای جمع آوری نمونه‌های مورد نظر، از یک دستگاه حفاری در دورترین مناطق قطب شمال استفاده می‌کنند. به گزارش سیناپرس، این گروه پژوهشی، قبلاً نیز گزارش‌هایی را از برخی میکروب‌های تک سلولی، کرم‌های نماتد، خزه‌ها و برخی گیاهان گرفتار شده در یخ را ارائه داده بودند.

روتیفرهایی که پیش از این در گزارش‌ها به آن‌ها اشاره شده بود، تنها به مدت 10 سال در یخ‌ها زنده مانده بودند. اما گزارش جدید با ثبت حدود 24000 سال قدمت برای این موجودات میکروسکوپی، شواهد جدید را از سخت جانی عجیب این موجودات ارائه کرده است.

در این پژوهش، محققان پس از ذوب شدن یخ‌های احاطه کننده روتیفرها، متوجه شدند که آن‌ها زنده بوده و قادر هستند حتی از طریق فرایند موسوم به بکرزایی یا پارتنوژنز، تولیدمثل کنند.

بر اساس مطالعات انجام شده، روتیفرها قادر هستند در برابر تشکیل بلورهای یخ که در هنگام انجماد آهسته اتفاق می‌افتد مقاومت کنند. این موضوع نشان می‌دهد که آن‌ها سازوکاری عالی برای محافظت از سلول‌ها و اندام‌های خود در برابر آسیب در دمای بسیار پایین دارند.

این یافته‌های جالب توجه که می‌توانند در گسترش افق دانش انسان در خصوص روش‌های مقاومت و زنده مانی در برابر محیط‌های یخبندان مؤثر باشند، در نشریه بین المللی Current Biology منتشر شده‌اند.

مترجم: محمدرضا دلفیه