چگونه در خانه آواکادو بکاریم؟

به گزارش سیناپرس، آواکادو درختی است که منشا آن جنوب مرکزی مکزیک بوده و میوه ای به شکل گلابی، تخم مرغ یا کروی با گوشت کره ای دارد که حاوی یک دانه بزرگ است. این میوه هنگام رسیدن پوستی سبز، قهوه ای، ارغوانی یا سیاه دارد. از نظر تجاری، میوه ها در حالی که نارس هستند، چیده شده و پس از برداشت رسیده می شوند.
با کاشتن این دانه بزرگ می توان درخت آواکادو را تکثیر کرد. درختان آووکادو تا حدی خود گرده افشانی می کنند و غالباً از طریق پیوند زند تکثیر می شوند تا کیفیت و کمیت میوه آن حفظ شود.
آووکادو در کشورها و مناطق گرمسیری و مدیترانه ای کشت می شود. این گیاه را می توان در گلدانی در محیط خانه که آب و هوایی گرم و معتدل دارد پرورش داد. در اینجا به مراحل مختلف پرورش آواکادو می پردازیم:

آماده سازی وسایل مورد نیاز برای کاشت یک آواکادو

دانه بزرگ آواکادو را از داخل میوه بیرون آورده و تمیز می کنیم. باید اطمینان حاصل کنیم که پوست قهوه ای این بذر دست نخورده باقی بماند. چهار خلال دندان، یک لیوان آب آشامیدنی، یک گلدان 25 سانتی متری و مقداری خاک گلدان نیز نیاز دارید.

سوراخ کردن دانه

بذر را به طوری که دو انتهای بالایی و پایینی آن را نگه داشته اید و مطمئن می شوید که فاصله آنها به طور مساوی است، خلال دندان های خود را محکم تا نیمه به بدنه دانه آووکادو وارد کنید و آن را کمی به سمت پایین فشار دهید.

استفاده از لیوان پر از آب برای کمک به ریشه کردن گیاه

دانه آواکادو را با کمک خلال دندان ها برای معلق نگه داشتن دانه روی لیوان پر از آب و حفظ تعادل آن طوری در لیوان قرار می دهید تا فقط یک سوم پایین دانه در آب غوطه ور شود. برای ثابت نگه داشتن سطح این آب باید مرتباً میزان آن بررسی و تعویض شود.

انتظار برای جوانه زدن دانه

بهترین مکان برای پرورش این بذر و جوانه زدن آن جایی گرم است. مدت زمان ریشه زدن و جوانه زدن می تواند متفاوت باشد اما معمولاً بین دو تا هشت هفته این مسئله رخ می دهد. پیش از وقوع آن، متوجه شروع ریشه زدن بذر در پایین آن و جوانه زدن آن در بالا خواهید شد.

 کنترل رشد جوانه آواکادو

ارتفاع جوانه آووکادو را هنگام رشد مرتب اندازه بگیرید. وقتی این جوانه به ۱۵ سانتیمتر رسید، آن را برش داده و به نصف اندازه آن برسانید. انجام این کار باعث می شود تا ریشه به رشد کردن تشویق شود. مطمئن باشید که گیاه شما به زودی دوباره به همان ارتفاع بازمی گردد، بنابراین نگران این رشد تأثیرگذار نباشید. وقتی جوانه دوباره بلندشده و به همان ارتفاع رسید، آماده انتقال به خاک و گلدان است.

انتقال گیاه به گلدان

جوانه در حال رشد را با احتیاط در گلدان خود کاشته و گلدان را پر از خاک کنید. گیاه آواکادوی شما اکنون فضا و مواد مغذی بیشتری برای رشد و رسیدن به یک درخت بزرگتر خواهد داشت. گیاه شما به نور خورشید نیاز دارد. به یاد داشته باشید که درخت خود را مرتباً آبیاری کنید تا خاک آن مرطوب بماند، اما خیس نشده باشد تا ریشه های آن بگندد. هرس گاه به گاه به تولید یک درخت کامل و سالم کمک می کند. 
مترجم: لیلی دهقان پور
منبع: howitworksdaily

 

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا