سگ ها سرطان را بو می کشند

به گزارش سیناپرس اصفهان و به نقل از نیچر، بیمارانی که سگ داشتند روایت های گوناگونی از رفتار عجیب سگ های خود تعریف کرده اند، به طوری که سگ ها می توانند بوی سرطان را استشمام کنند. به عنوان مثال خانمی که زخمی روی پوستش ایجاد شده بود اذعان داشت که با رفتارهای عجیب سگش مواجه شده و بعد از معاینه پزشکان بیماری او را سرطان بدخیم تشخیص دادند.

کارولین ویلیس متخصص پوست در بیمارستان آمرشام انگلیس و تیم وی برای آزمایش رسمی توانایی سگ ها در تشخیص بیماری، شش سگ از نژادهای مختلف را برای تشخیص ادرار بیماران مبتلا به سرطان مثانه آموزش دادند. محققان معتقدند سلول های سرطانی مولکول هایی را به درون ادرار آزاد می کنند که بوی خاصی دارند.

بیشتر بخوانید:

آزمایش جدید ادرار برای تشخیص سرطان پروستات اختراع شد

کاهش خطر ابتلا به سرطان پروستات با مصرف قهوه

گروهی از سگ ها هفت ماه آموزش دیدند تا بتوانند بوی خاص سرطان را در مقایسه با بیماری های دیگر مانند التهاب و عفونت، تشخیص دهند.

ویلیس می گوید: وقتی سگ های آموزش دیده مورد آزمایش قرار گرفتند، تشخیص آن ها قابل توجه بود. از آن ها خواسته شد بین ظروف آزمایشگاهی هفت نوع ادرار یکی را انتخاب کنند و در مقابل ظرف بیمار سرطانی دراز بکشند. سگ ها در 40٪ مواقع درست تشخیص دادند.

همچنین در حین آموزش، سگ ها مکرراً ادرار یک بیمار را که ظاهراً سالم بود انتخاب کردند. هنگامی که پزشکان آزمایش های بیشتری انجام دادند، متوجه سرطان کلیه در حال رشد در فرد به ظاهر سالم شدند.

گروه های تحقیقاتی دیگر در حال آزمایش توانایی سگ ها در بوییدن علائم اولیه سرطان پوست یا پروستات هستند. با بوییدن ادرار، نفس یا پوست، سگ ها ممکن است طیف وسیعی از بیماری های دیگر را نیز بو بکشند.

ویلیس می گوید سگ ها برای تشخیص متخصص نیستند و هیچ كدام از ما تصور نمی كنیم كه سگ ها جای پزشكان را بگیرند.

جیمز واکر از دانشگاه ایالتی فلوریدا  می گوید: در برخی موارد رایحه ای که نشان دهنده بیماری خاصی است ممکن است به قدری پیچیده باشد که سگ ها در تشخیص آن بهتر عمل می کنند.

واکر می گوید؛ او و تیم پژوهشی اش قبلاً نشان داده اند که سگ ها می توانند با آموزش روی بافت انسان، سرطان های پوست را استشمام کنند.

مترجم: هاجر غفاری