آزمایش جدید ادرار برای تشخیص سرطان پروستات اختراع شد

 یک مطالعه در زمینه این آزمایش ادرار جدید نشان می دهد چگونه این آزمایش که ExoGrail نام دارد می تواند انقلابی در تشخیص ارزیابی خطر بیماران مبتلا به سرطان پروستات قبل از انجام بیوپسی تهاجمی ایجاد کند.

محققان دانشگاه آنگلیای شرقی (UEA) می گویند آزمایش جدید آنها می تواند تعداد نمونه برداری های غیرضروری سرطان پروستات را تا ۳۵ درصد کاهش دهد.

سرطان پروستات یکی از سرطان های شایع در میان مردان است؛  بیشتر سرطان‌های پروستات آرام رشد می‌کنند، اما برخی رشد نسبتا سریعی دارند.  سلول‌های سرطانی ممکن است از پروستات به دیگر بخش‌های بدن به ویژه استخوان ها و گره‌های لنفاوی برسند.  این بیماری ممکن است در آغاز علائمی نداشته باشد، اما در مراحل پیشرفته تر می‌تواند مشکلاتی را در ادرار کردن،  خون در ادرار یا درد در ناحیه لگن و کمر هنگام ادرار ایجاد کند.

آزمایشاتی که معمولاً برای سرطان پروستات استفاده می شود شامل آزمایش خون، معاینه فیزیکی معروف به معاینه رکتوم دیجیتال (DRE)، اسکن MRI یا بیوپسی تهاجمی است. با این حال، پزشکان تلاش می کنند تا تشخیص تومورهای تهاجمی، مردان را هر چه زودتر تحت درمان قرار دهند.

محققان با ترکیب دو منبع نشانگر زیستی – اندازه گیری یک نشانگر پروتئین به نام EN۲ و سطح بیان ۱۰ ژن مربوط به خطر ابتلا به سرطان پروستات، آزمایش ادرار جدید  ExoGrail را ابداع کردند.

این آزمایش بر اساس آزمون های قبلی به نام PUR و ExoMeth ایجاد شده است.

آنها این آزمایش را با استفاده از نمونه ادرار ۲۰۷ بیمار که در بیمارستان دانشگاه نورفولک و نورویچ (NNUH) تحت سرطان پروستات قرار گرفته بودند، انجام دادند.

زمانی که نتایج این آزمایش با نتایج بیوپسی مقایسه شد، مشخص شد که این آزمایش با موفقیت نشان داده است کدام یک از این بیماران به سرطان پروستات مبتلا هستند و کدام یک سرطان پروستات ندارند.

آزمایش ExoGrail همچنین با ارائه امتیازات خطر برای بیماران، افرادی را که انجام بیوپسی تهاجمی برای آنها مفید است، مشخص می کند. 

منبع:ایرنا

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا