در پی تحقیقات انجام شد؛

موفقیت واکسن جدید از بین برنده عفونت‌های مثانه

کد خبر : 114542 پنج شنبه 14 اسفند 1399 - 11:45:52

محققان دانشگاه دوک در کارولینای شمالی واکسن جدیدی را برای مقابله با عفونت‌های دستگاه ادراری تولید کرده اند که می‌تواند از درد و رنج مبتلایان بکاهد.

عفونت‌های دستگاه ادراری بسیار خطرناک و دردآور هستند ولی واکسن یادشده که از طریق یک لوله کاتتر وارد بدن می‌شود، این بخش از بدن را از باکتری‌های خطرناک پاکسازی کرده و جلوی تکثیر و گسترش عفونت را می‌گیرد. کاتتر لوله‌ای نازک، بلند و قابل انعطاف است که در بخش‌های مختلف بدن قابل کار گذاشتن است.

مقابله با عفونت‌های دستگاه ادراری و شناسایی باکتری‌های عامل این نوع عفونت‌ها معمولاً بسیار دشوار است. آنتی بیوتیک های مورد استفاده بدین منظور معمولاً اثرات جانبی نامطلوبی بر جای می‌گذارند و قادر به نابودی تمامی باکتری‌های مهاجم نبوده و از همین رو زمینه برای تداوم عفونت ادامه می‌یابد.

واکسن تولید شده بدین منظور متشکل از آنتی ژن‌های ضدباکتری های مهاجم به مثانه است که موجب انتقال سلول‌های Th۱ بیشتری به آن می‌شود. این سلول‌های ایمنی با حمله با پاتوژن های باکتری‌ها به ترمیم بافت‌های آسیب دیده دستگاه ادراری انسان کمک می‌کنند.

آزمایش این واکسن بر روی موش‌ها موفقیت‌آمیز بوده و انتظار می‌رود در آینده‌ای نزدیک بر روی انسان‌ها نیز آزمایش شود.