بزرگترین کشتی هوایی هیدروژنی جهان در حال ساخت است

به نظر می‌رسد که شرکت هوایی "سرگی برین" بنیان‌گذار گوگل قصد دارد رکورد پیل هیدروژنی را بشکند و کشتی‌های هوایی عظیمی را به پرواز درآورد که به عنوان یک انقلاب در صنعت حمل و نقل هوایی محسوب خواهند شد و قادر به عبور از اقیانوس‌ها به روشی سازگار با محیط زیست خواهند بود.

تاکنون بزرگترین پیل سوختی هیدروژنی که قادر به پرواز بوده است، یک سیستم ۰.۲۵ مگاواتی بوده که در قالب هواپیمای مسافربری شرکت "زیروآویا"(ZeroAvia) به پرواز درآمده است و حالا "سرگی برین" می‌خواهد به ساخت یک سفینه با پیشرانه ۱.۵ مگاوات اقدام کند.

بنابراین قبل از ایجاد یک سیستم پرنده ۱.۵ مگاواتی، چند مانع وجود دارد. با این حال این شرکت در مسیر صحیح قرار دارد. اولین نمونه اولیه این شرکت موسوم به "Pathfinder ۱" قرار است اواخر سال جاری به لطف باتری‌ها به هوا بلند شود. این کشتی هوایی به لطف ۱۲ موتور الکتریکی خود می‌تواند تا ۱۴ مسافر را حمل کند.

دکتر "جوزف کالو" از مرکز هوافضای آلمان(DLR) که در حال ساخت یک پیل سوختی ۱.۵ مگاواتی برای تأمین انرژی یک هواپیمای ۶۰ نفره است، استفاده از هیدروژن برای تأمین انرژی کشتی‌های هوایی را بسیار منطقی می‌داند. وی توضیح می‌دهد که کشتی‌های هوایی با بهره‌گیری از پیل‌های سوختی هیدروژنی حتی بازده بیشتری هم خواهند داشت.

چشم انداز شرکت "LTA" برای سفینه‌های هوایی خود تکمیل و سرعت بخشیدن به اقدامات بشردوستانه و واکنش در برابر بلایای طبیعی به ویژه در مناطق دور افتاده است که به دلیل محدود بودن یا نبود زیرساخت‌های لازم به راحتی با هواپیما و قایق و کشتی قابل دسترس نیستند و از آنجا که سفینه‌های هیدروژنی مانند هواپیماها و قایق‌ها به باند فرود یا بندر نیازی ندارند، به راحتی می‌توانند در مناطقی که چنین زیرساختی ندارند مستقر شوند.

علاوه بر این، این سفینه‌های هوایی انتشار صفر کربن دارند و به طور قابل توجهی باعث کاهش اثر کربن در صنعت هواپیمایی می‌شوند.

هنوز هیچ تاریخی مشخص نشده است که چه زمانی می‌توانیم نمونه اولیه چنین سفینه‌هایی را ببینیم، اما باز هم خبر خوبی است که شرکت‌ها برای رسیدن به این اهداف تلاش می‌کنند.

منبع:ایسنا

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا