تولد شیخ بهایی

  • تولد شیخ بهایی

بهاءالدین محمد بن حسین عاملی معروف به شیخ بهایی  متولد ۸ اسفند ۹۲۵ خورشیدی در بعلبکبود. وی حکیم، فقیه، عارف، منجم، ریاضیدان، شاعر، ادیب، مورخ و دانشمند نامدار قرن دهم و یازدهم هجری؛ که در دانش‌های فلسفه، منطق، هیئت و ریاضیات تبحر داشت. در حدود ۹۵ کتاب و رساله از او در سیاست، حدیث، ریاضی، اخلاق، نجوم، عرفان، فقه، مهندسی ، هنر و فیزیک بر جای مانده‌است. به پاس خدمات وی به علم ستاره‌شناسی، یونسکو سال ۲۰۰۹ که مصادف با سال نجوم می‌بوده نام وی را در لیست مفاخر ایران ثبت کرد.او ۸ شهریور ۱۰۰۰ خورشیدی در اصفهان درگذشت.

  • روز امور تربيتي و تربيت اسلامي

نوجوانان و جوانان، نقش مهم و تعيين كننده‏اي در ساختن جامعه دارند. استمرار و بقاي هر جامعه نيز مستلزم انتقال مجموعه باورها، ارزش‏ها، رفتارها، گرايش‏ها، دانش‏ها و مهارت‏ها به نسل‏هاي جديد به وسيله آموزش و پرورش است. همچنين مدرسه، علاوه بر ايفاي نقش انتقال دانش و مهارت فني، به اجتماعي كردن افراد و نيز تطبيق دادن دانش ‏آموزان با هنجارها و نگرش ‏هاي اجتماعي مطلوب و مناسب توجه خاص دارد.
بر همين اساس و از آن جا كه مدرسه، نقش مهمي در آموزش و انتقال ارزش‏ها به نسل بعدي جامعه دارد، در دوره نخست‏وزيري شهيد رجايي و در دوران تصدي شهيد باهنر در وزارت آموزش و پرورش، در 8 اسفند 1359، اقدام به تأسيس ستادهاي امور تربيتي در مدارس كردند تا فرهنگ اسلامي را گسترش دهند و دانش‏ آموزان را به احترام و عمل به ارزش‏هاي اسلامي ترغيب نمايند و به اخلاق پسنديده شخصيتي، آراسته گردانند.

  •  تولد ویکتور هوگو

ویکتور ماری هوگو متولد ۲۶ فوریه ۱۸۰۲م بود . وی شاعر، داستان‌نویس و نمایشنامه‌نویس پیرو سبک رومانتیسم فرانسوی بود. او به عنوان یکی از بهترین نویسندگان فرانسوی شهرت جهانی دارد. آثار او به بسیاری از اندیشه‌های سیاسی و هنری رایج در زمان خویش اشاره کرده و بازگوکننده تاریخ معاصر فرانسه است. از برجسته‌ترین آثار او بینوایان، گوژپشت نتردام و مردی که می‌خندد است. مشهورترین کارهای هوگو در خارج از فرانسه بینوایان و گوژپست نتردام است و در فرانسه بیشتر وی را برای مجموعه اشعارش میشناسند.او ۲۲ مه ۱۸۸۵م درگذشت.

  •  درگذشت تیالینگ کوپمانس

تیالینگ کوپمانس  متولد ۲۸ اوت، ۱۹۱۰ بود. وی ریاضیدان هلندی است که در سال ۱۹۷۵ به همراه لئونید کانتوروویچ موفق به دریافت جایزه نوبل در اقتصاد شد.او  ۲۶فوریه  ۱۹۸۵ درگذشت.

  • درگذشت تئودور شولتز

تئودور شولتز  متولد۳۰ آوریل، ۱۹۰۲ بود. وی اقتصاددان آمریکایی است که در سال ۱۹۷۹ به طور مشترک با ویلیام آرتور لویس موفق به دریافت جایزه نوبل در اقتصاد شد.او ۲۶ فوریه ۱۹۹۸درگذشت.

  • درگذشت اوتو والاخ

اوتو والاخ  متولد ۲۷ مارس ۱۸۴۷بود. وی شیمیدان آلمانی بود که در سال ۱۹۲۰ برای خدماتش در زمینه شیمی آلی و صنعت در شیمی، به کمک گام‌های پیشرو اش در ترکیب‌های آلیفاتیک حلقوی موفق به دریافت جایزه نوبل شیمی شد.او۲۶ فوریه ۱۹۳۱ درگذشت.

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا