عطاری ها حق ارائه مشاوره یا برنامه درمانی ندارند

دکتر محمد حسین خیاط کاشانی با توجه به این که زنجیره توزیع بسیاری از اقلام ارائه شده در عطاری ها روند قانونی و کنترل شده نداشته و محصولات فاقد برچسب معتبر از سازمان غذا و دارو است،خاطرنشان کرد: در موارد زیادی مشاهده شده که مواد غیر مجاز، شیمیایی و تقلبی در ترکیبات وجود داشته که خسارات جبران ناپذیری را برای مصرف کننده به همراه داشته است.
وی تاکیدکرد: در بسیاری از مواقع برای رونق فروش داروهای به اصطلاح گیاهی با اضافه کردن داروهای شیمیایی تاثیر درمانی آن ها را ایجاد یا اضافه می کنند به عنوان مثال از هورمون های تیروئیدی، داروهای اعصاب و روان، کورتون ها و محرک های شیمیایی مثل آمفتامین و شیشه در تولید داروهای چاقی و لاغری گیاهی استفاده می شود.
خیاطی کاشانی عنوان کرد: با توجه به حساسیت بحث سلامت، عطاری ها حق ارائه مشاوره و یا برنامه درمانی در حوزه های مختلف از جمله چاقی، لاغری، ترک اعتیاد و یا هر مساله دیگری را ندارند.
وی تاکیدکرد: مردم باید توجه داشته باشند که ممکن است با استفاده از یک داروی گیاهی که احتمالاً حاوی مواد شیمیایی است به نتیجه مورد نظر خود برسند ولی به دلیل عدم رعایت اصول پزشکی در آینده نزدیک ممکن است عوارض حتی شدیدی را متحمل شوند.
وی تاکید کرد: پرونده های متعدد موجود درخصوص عوارض داروهای گیاهی غیر مجاز ارائه شده در عطاری ها برای بیماران که در بسیاری از موارد باعث عوارض شدید و ماندگاری برای آنها شده است اعلام خطری برای افرادی است که به این مراکز مراجعه می کنند.

مدیر  تحقیق و توسعه معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کاشان افزود: عطاری ها فقط مجاز به ارائه گیاهان دارویی هستند، بدین معناست که فردی که پیشه عطاری دارد باید گیاهان دارویی خشک و عرقیجات را به مردم عرضه کند و گیاه دارویی که فروخته می شود مفرده باشد به این معنا که یک گیاه دارویی باشد و حتی ترکیب کردن چندین گیاه دارویی با یکدیگر نیز فرآیند اشتباهی است و نباید شکل گیرد.

وی همچنین افزود: عطاری ها فقط مجاز به فروش گیاهان دارویی بدون تغییر شکل هستند و ساخت و عرضه قرص، کپسول، شربت و قطره فاقد مجوز در عطاری ها برخلاف قوانین و مقررات است.بنابراین از مردم  تقاضا داریم برای حفظ سلامتی خود از تهیه و مصرف این گونه اقلام خودداری کنند و توجه داشته باشند که افراد سودجو به منظور قانع کردن شما از هزینه کردن پول ممکن است هرگونه ماده غیر مجاز، مضر یا شیمیایی را در این ترکیبات اضافه کرده باشند و در بسیاری از موارد حتی خود عطاری ها نیز از این موضوع غافل هستند و تنها به خرید آن ها از واسطه ها و فروش به شما اقدام می کنند.
محمد حسین خیاط کاشانی افزود: همه ما یک تصور در مورد گیاهان دارویی داریم که حداقل اگر مفید نیستند مضر هم نیستند. همین موضوع باعث سوء استفاده برخی از افراد سودجو در تجویز داروی گیاهی شده است تا با تبلیغ این که در نهایت تاثیر بدی برای بیمار ندارد بیماران را مجاب به امتحان دارویی می کنند که هیچ سازمان ناظری در تهیه آن نقش نداشته است.

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا